Egendom är stöld

Jag äger ett stort antal föremål med olika stor kapacitet att lagra digital data. Uttjänta mobiltelefoner, MP3-spelare, hårddiskar, USB-minnen. Minneskort av diverse olika standards som passade till kameror eller telefoner jag än gång hade. Gamla utbytta maskiner med hårddiskar i som till exempel spelkonsoler och kabeltevebox och dvdspelare med inspelningsfunktion.

Jag äger också ett antal datorer med hårddiskar – många av dem skrotade och utbytta mot nyare.

Numera använder jag i princip bara minnesutrymmet i ett fåtal av dessa. De flesta USB-stickorna, minneskorten, MP3-spelarna och hårddiskarna rymmer så fjantigt lite att de inte tjänar något till att använda dem. Jag letade igenom mina lådor när jag tömde mitt kontor för någon vecka sen och hittade USB-minnen med 128, 256, 512 megabyte, 1, 2, 4 gigabyte – nyttan med dem är oklar, när man har en tumnagelstor pryl som rymmer 16 på nyckelringen, en telefon som rymmer 32 och en molnlagring som man i stort sett alltid kan nå med 60 gigabyte och en NAS på nätverket hemma med en terrabyte lagringsutrymme som också går att nå över nätet.

Detta kan tjäna som exempel för att utvecklingen går fort, rasande fort och att vårt beteende ändras med den.

Nu har några av de teknikfientliga bonnlurkarna i upphovsrättsmaffian (ni vet de där organisationerna som sköter fotarbetet åt Sony och de andra multinationella jättarna som det är så synd om) plötsligt upptäckt detta förändrade beteende. Copyswede är en organisation som fördelar intäkterna från privatkopieringsavgiften (den lagstadgade avgiften på lagringsmedia som ska gå till upphovrättsinnehavare). Den är en ersättning för vårt privata kopierande av film och musik. De har nu upptäckt att smidigare och bättre tekniska lösningar håller på att ersätta den gamla plastteknologin som deras affärsidé hänger på. Kort sagt, vi köper för lite skrivbara digitala lagringsmedia.

100 miljoner kronor har de stackars upphovsmännen förlorat säger deras stridbara företrädare på Copyswede. Våra fantastiska källkontrollerande och sakligt granskande mediala jättar basunerar ut detta budskap till allmänheten. Jag antar att vi alla ska skämmas och börja skicka pengar till de stackars upphovsmännen.

Fast det behöver vi inte. De kommer ju som vanligt få hjälp av sina kompisar lagstiftarna:

\- Vi får förmodligen be om hjälp av lagstiftaren och vi har redan stött på justitiedepartementet i den här frågan. Och vi hoppas på en reaktion framåt hösten, säger Åkerlind (VD för Copysewede).

Nu finns det ju andra nyhetskällor än de stora dagstidningarna. Och bland dem finns det människor från hela det politiska spektrumet som har en bättre förståelse för ny teknologi, för nya digitala beteenden och för vad som är rimligt än journalisterna på DN och SvD. Skribenter som förstår att det gått för långt när särintressen kan beställa lagar av justitiedepartementet.

Om Alfons Karabuda och andra kulturskapare undrar över var Piratpartiets kritik mot upphovsrätten kommer ifrån, så kan jag berätta att det är just denna typ av helt orättfärdiga anspråk från en industri som vägrar följa med sin tid som är grunden för vår kritik av upphovsrätten. Det skulle vara intressant att se några kulturskapare som kom ut och höll med om att det är ohållbart det som upphovsrättsmaffian håller på med. Att det inte finns någon generell rätt att få betalt bara för att det står upphovsman på visitkortet.

Det är orimligt att argumentera utifrån att man förlorar pengar man aldrig haft. Det är orimligt att vissa kulturskapare betalar skatt för att lagra sina verk som går till helt andra upphovsmän. Det är orimligt att jag ska betala till upphovsmännen för allt det elektronikskrot som samlar i min källare!

Snälla använd riksdagsvalet i höst till att ge oss politiker som inte bara verkställer beställningar från upphovsrättsmaffian. Rösta på Piratpartiet!

11 tankar om “Egendom är stöld

  1. Frågan är var vi ska sätta gränsen. Personligen ska vi sätta gränsen framför näsan på copyswede men helst av allt vill dem nog expandera överallt tills dem har absolut kontroll över vilken kultur som ska löna sig eller inte.

     

    Var kommer dem sätta gränsen och bli nöjda? Ska vi införa avgift för att skaffa googlekonto för att google potentiellt kan lagra mp3or på mejlen? ska vi nföra en extra hög avgift för picasa och youtube för att kompensera fotografer och filmskapare? *Vi vet ju alla att hollywood har rätt att kräva pengar av oss ändå fastän vi prioriterar amatörfilmer på youtube framför copypasta med ost* (sarkasm)

     

    Sedan att finkulturen slår rekord i övrigt är det inget som talas om, samtidigt som nya kulturformer och remixkultur når nya höjder.

  2. Journalisterna på SvD och DN kan nog beskyllas för mycket, men artikeln i fråga verkar ha tagits in verbatim [no pun intended] från TT. Så chefredaktörerna/nyhetscheferna och TT borde nog ligga i din skottlinje istället…

  3. @Magnus – så journalisterna på våra stora dagstidningar har inte ansvar för att utveckla TT-telegrammen om de är tendensiösa eller felaktiga?

     

Kommentarer avstängda.