O no Bono! Nu gör jag slut!

Det finns ett antal artister som jag betecknar som husgudar. Det är sångare, sångerskor och band där jag har haft en strävan att äga alla skivor, höra alla låtar. (Jo, jag vet att detta är ett riktigt gammaldags sätt att se på musik – ett plastindustriellt sätt till och med, men jag försöker lära mig.) Artister som jag inte bara har velat se en gång utan så ofta det gått utifrån deras turnéplaner och min ekonomiska situation. Artister som jag har velat fortsätta följa när de experimenterat i olika nya konstellationer.

Den största skillnaden mellan min relation till dem och alla annan musik är att det inte gjort så mycket när de gjort bottennapp. Min relation till dem och deras musik har burit oss över gupp i vägen som dåliga karriärval, underliga samarbeten med andra musiker, konstiga genrebyten eller bara en lat mellanskiva.

Överst bland husgudarna hittar man artister som David Bowie, Björk, Pink Floyd, Olle Ljungström, och fram till igår U2.

Jag trodde faktiskt inte man kunde diskvalificera sig från den här listan.

Bono, The Edge, Larry Mullen Jr och Adam Clayton har dessutom haft en särskild plats i mitt hjärta. Jag har varit så imponerad av deras förmåga att fortsätta vara samma band som jag förälskade mig i för nästan 30 år sen, samma medlemmar, samma innovationslusta, samma energi.

Men oavsett min relation till musiken och till deras (och min gemensamma) historia, oavsett min oförändrade respekt för musikerna och låtskrivarna bakom Sunday Bloody Sunday, New Years Day, With or Without You, One, Vertigo och Beautiful Day.

Nu är det slut!

Jag köper inte skivor eller konsertbiljetter av kryptofacister, av miljonärer som av egennytta eller i okunskap vill offra våra medborgerliga rättigheter för att göda sina och sina vänners bankkonton.

Bono i NY-Times:

>A decade’s worth of music file-sharing and swiping has made clear that the people it hurts are the creators — in this case, the young, fledgling songwriters who can’t live off ticket and T-shirt sales like the least sympathetic among us — and the people this reverse Robin Hooding benefits are rich service providers, whose swollen profits perfectly mirror the lost receipts of the music business.
>
>We’re the post office, they tell us; who knows what’s in the brown-paper packages? But we know from America’s noble effort to stop child pornography, not to mention China’s ignoble effort to suppress online dissent, that it’s perfectly possible to track content. Perhaps movie moguls will succeed where musicians and their moguls have failed so far, and rally America to defend the most creative economy in the world, where music, film, TV and video games help to account for nearly 4 percent of gross domestic product. Note to self: Don’t get over-rewarded rock stars on this bully pulpit, or famous actors; find the next Cole Porter, if he/she hasn’t already left to write jingles.

Bono har varit en demokratikämpe och en försvarare av de svaga både i sin musikaliska gärning och med stigande kändisskap som politisk opinionsbildare. En världsförbättrare. Senast sjöng han för de hemlösa i julhelgen. Men nu är han bara okunnig och farlig.

Kort lista på fel i resonemanget:

  • Musikbranschen förlorar inte pengar – bara skivindustrin.
  • Internetoperatörerna intäkter står inte på något sätt i proportion till skivinköpens minskning.
  • De upphovsmän som förlorar på fildelningen är inte de nya talangerna – utan de gamla dinosaurierna med stark ”back-catalogue” som vägrar följa med sin tid.
  • Kina har inte lyckats censurera nätet bara tvingat dissidenterna att gömma sig.
  • USA har inte stoppat barnpornografispridningen bara tvingat den att gömma sig.

Att använda statens alla maktmedel och möjligheter att spåra och filtrera privat kommunikation är tveksamt redan när det gäller riktigt centrala statliga uppgifter: som att jaga terrorister eller grova sexualbrottslingar. Tveksamt eftersom vår frihet att kommunicera och vår rätt till en privat sfär är så centrala delar av det demokratiska samhället.

Att som Bono vill, använda denna statliga makt endast för att jaga ungdomar som byter musik med varandra, gränsar till det absurda. Han använder sin starka publika plattform för att understödja de som håller på att montera ned vår demokrati.

Techdirt har en belysande artikel för er som vill läsa vidare. C-net och BBC skriver också, liksom SVD som är enda svenska tidning att plocka upp nyheten hittills.

Anna Troberg, Emma, Rick har också reagerat, liksom flera andra bloggare.

Kulturbloggen tror att Bono i och med detta faller från sin piedestal:

>Bono själv tillhör ju knappast den fattiga skaran. Visst, han kan föra talan för andra mindre ekonomiskt framgångsrika artister. Men att i det läget hyllas Kinas metoder är ett övertramp utan like.
>
>Att sia att Bono kommer att falla från sin piedestal är nog ingen vågad gissning. Han kommer inte att vara trovärdig i sitt samhällsengagemang när han inte inser faran med alltmer ökande övervakning.

Rasmus Fleischer kopplar Bonos uttalande till Acta-förhandlingarna:

>Det är naivt att tro att Bono bara sitter och tycker saker på egen hand. Givetvis är hans formuleringar synkroniserade med höjdarna i den amerikanska film- och skivbolagslobbyn som har full insyn i vad som sker bakom Actas ridåer. Bonos försök att skymma detta bakom pompösa fraser är nästan rörande. Han försöker bokstavligen beskriva Actas planerade omstöpning av nätet som en “Robin Hood”-åtgärd, som ska ta från de “uppsvullna profiterna” hos “rika tjänsteleverantörer” och ge till “unga, spirande låtskrivare”.

Avslutningsvis: Walter Naeslund förklarar precis varför Bono är en idiot.


Marcus hade inte tid att hjälpa till att skriva men ställer sig bakom varje ord i inlägget.

38 svar på “O no Bono! Nu gör jag slut!”

  1. Det slog mig just att ”Musikbranschen förlorar inte pengar – bara skivindustrin” inte heller riktigt stämmer om man inte tycker att ”tjäna mindre pengar än förut” = ”förlora pengar” 😉

  2. Fint inlägg vi vet att de mindre artister tjänar massvis tack vare fildelningen  vi har många nyare band hos oss och gagerna har  ökat med ofattbara 600%  och deras merch är ungefär oförändrad. Alltså musikerna  är vinnarna

  3. Löjeväckande! Vem bryr sig att du gör slut med Bono.
    Hans inflytande är enormt
    världen över, och hans inställning ger verkligen effekt.

  4. Ni är väldigt långt vända från verkligheten, mina vänner.
    Jag har jobbat med små, oetablerade artister varav 10 av 10 varit unga, spirande musiker ända sedan independentvågen startade, en våg som jag inte förstår att fler pirater vill lyfta fram där artister får maximal andel procent av intäkterna. Men tyvärr – illegal fildelning har INTE gynnat någon enda av dessa. Tvärtom är det den illegala fildelningen som gör skillnaden mellan artistens möjlighet till att kunna leva på sin musik och att inte kunna göra det. De enda som ”gynnas” av illegal fildelning är konsumenterna som gratis kan konsumera fritt hur mycket de vill som om kultur vore lika gratis som vatten från kranen. Att liveframträdanden skulle kompensera denna förlust är en myt och ekvation som inte går ihop – i Sverige finns det tusentals band och artister som 7 dagar i veckan konkurrerar om max ett trettiotal scéner, det finns varken publik eller ekonomiska medel för att det ska kunna bli deras levebröd.
    Jag kan efter egna möten nämna ett hundratal exempel på såväl svenska som utländska artister vars som skulle kunna levt på sin talang om det inte vore för den illegala fildelningen. Bono och Madonna klarar sig med eller utan piratretorik, men den unga generationen artister gör inte det. Det är den som ni dödar, inte de stora elefanterna.
    Lägg ner med era självrättfärdigande lögner och gör rätt för er istället. Den principen bygger hela samhället på, oavsett bransch.

  5. @PS

    Varför förutsätter du att jag inte gör rätt för mig? Jag får utgå från att det är mig du vänder dig till, när du svarar på ett inlägg som jag skrivit på min blogg.

    Jag har aldrig:

    • Tankat ner en låt illegalt från internet.
    • Lagt ut en låt för delning på internet.
    • (Samma gäller för filmer och teveserier)

    Jag är en stor konsument av kultur som lägger många tusental kronor per år på inköp av CD-skivor, DVD-filmer, teveserier på dvd, låtar från E-music och iTunes, betalar för ett Spotify abbonnemang, filmabbonnemang på satellit teve… etc. Jag går på livekonserter, bio, teater… etc.

    Jag har funderat på att lägga ut bilder på min och min frus DVD-samling för att få slut på den här sortens fåniga guilt-by-association angrepp.

    Du har helt enkelt fel. Man kan vara emot den repression som Bono nu visat sig vara en anhängare av utan att vara anhängare av en ”gratis är gott”-kultur. Det som är frustrerande för mig som kulturkonsument är att de som jag vill köpa mina kulturprodukter ifrån vägrar sälja dem till mig i de format som jag vill, vid den tidpunkt jag vill och via kanaler jag vill använda i tillräcklig utsträckning.

    Jag som försöker vara en laglydig konsument av musik, film mm tvingas vänta länge på att saker ska releasas och lägga ner tid på att få dem flyttbara mellan mina olika lagrings- och uppspelningsmiljöer. Båda dessa saker skulle jag kunna lösa på ett ögonblick via en enkelt installerad torrentklient. Jag vet eftersom jag använder en sådan för att tanka hem saker som inte är upphovsrättsligt skyddade.

    Om du jobbar i branschen sluta klaga och börja arbeta för att göra något åt den saken. För det är ert största problem. Inte gnidiga pirater.

  6. Jag skulle vilja påpeka att jag är en gammal avdankad musiker, som troligen finns i något STIM-register någonstans. Min story är att ha skrivit under ett kontrakt för ett managerbolag som gav dem rätten till en stadig andel av våra intäkter. De i sin tur hade inte mindre än fem olika bolag på tråden. Allt verkade frid och fröjd.

    Zap två år framåt, diverse konstranden, en inställd CBGB-spelning och ett par skivbolagssammanslagningar senare och vi väntade fortfarande på att något skulle hända.

    Vi hade vänt ut och in på oss själva, inte tjänat en krona, anordnat en spelning som var rena förlusten för att en arrogant amerikansk A&R snubbe som ville se oss live, allt utan att få några definitiva svar. A&R snubben hade inte ens skam i kroppen att vara där i tid, utan kom inglidande lite förstrött under några låtar och försvann utan att hälsa på bandet.

    Med dagens ekonomi, skulle vi ha spelat in ett par album och gett ut elektroniskt, fått sex gånger mer i gage när vi spelade, vilket skulle varit tillräckligt för att åtminstone bekosta vår musik som en ”professionell hobby”. Det hade varit en bra mycket bättre situation. Istället drabbades vi av den trötthet man uppnår genom att med stora förhoppningar stå och banka huvudet i ståldörren fast förvissad om att någon hör en.

    Vem vet, jag kanske fortfarande skulle varit musiker istället för webbkonsult?

  7. Hoppas att du inte tycker om Nirvana också. Låt mig citera bassisten: ”I’ll admit that I’m not up to speed on having ISPs regulate copyrighted material, but here’s why I agree with Bono on the idea of compensation for content providers: Content needs to be worth something if anybody is going to care about it. Free content will ultimately resemble, well, free content.”

  8. Lika pinsamt varje gång när folk som påstår sig stå för demokrati och yttrandefrihet vänder sig mot människor som utnyttjar yttrandefriheten och säger sanningar som vissa inte tål höra. Bono har dessutom i det här fallet blivit grovt misstolkad av tidningar som SVD. läs originaltexten så fattar ni kanske mer och inser att vidsynthet alltid är att föredra framför trångsynthet.
    Att sluta tycka om eller svartlista någon som Bono för att han har en jag säger en åsikt som ni inte delar är så dumt att det blir löjligt, skärp er!

  9. @ Göran Widham
    Det var verkligen inte meningen att du personligen skulle ta åt dig som illegal fildelare, riktningen på min argumentation var snarare riktad till de hundratals läsare som med eller utan vare sig kommentarer eller skyldighet till upphovsrättsbrott tar sig förbi din trevliga blogg. Däremot hoppas jag inte att du är så naiv så att du inte ser kedjereaktionen och att din opinion ger illegala fildelare vatten på sin kvarn.
    Du har ett väldigt fascinerande perspektiv på tanken kring en kreatörs kreation. Du utgår ständigt från dig och dina behov som konsument, och det enda egentliga argumentet du lyfter fram är att mitt största problem är musik- och skivindustrins (de hör samman hur mycket man än försöker skilja dem åt i retoriska sammanhang) oförmåga och ovilja till att nå ut till dig med de efterfrågade produkterna på ett sätt som behagar dig. Det är förvisso inte så konstigt och jag är helt med dig på att industrin kan göra mycket mer, och för att vara efterklok; borde ha kommit mycket längre för att på ett legalt sätt kunna åstadkomma detta. Men hur i fridens namn kan det vara skäl nog att berättiga sig själv till att olovligt sprida eller rentav stjäla (observera att jag inte nödvändigtvis syftar på dig nu, men vi vet båda hur det fungerar) någon annans arbete, bara för att det är tekniskt möjligt? Det är även tekniskt möjligt för människor att kapa ditt bankkonto och tömma det på Ditt levebröd –  men för att utbudet, efterfrågan och den tekniska lösningen finns för detta så rättfärdigas ju självklart inte detta någonstans i en rättstat.
    Det är verkligen inte synd om dig eller någon annan laglydig för att ni (och vi!) ”tvingas vänta” på att upphovsmännen och deras partners ska distribuera sina efterfrågade produkter på ett sätt de själva vill. Upphovsrätten handlar om att de och endast de har rätten att bestämma över sina verk, hur de vill distribuera dem och hur de vill ta betalt för dem. Den rätten ska respekteras och beskyddas av samhället.
    Som kreatör och insatt i branschen kan jag glatt meddela dig att jag gör mer än du kan föreställa dig för att berika världen med kultur på ett sätt som ger konsumenten både mångfald och olika möjligheter att konsumera de efterfrågade produkterna – samtidigt som kreatörerna får totalt självbestämmande över sina egna verk och även maximal andel av inkomsterna med så få mellanhänder som möjligt. Din opinion och din politik slaktar detta fullständigt och gör samtliga kreatörer men i synnerhet den oetablerade unga generationen artister arbetslösa och utan inkomst, just eftersom de då blir ifråntagna rätten att bestämma över deras eget arbete, sättet att ta betalt för det och dessutom vill hindra dem ifrån att kräva snattare att göra rätt för sig.
     
    All din och PP´s argumentationsteknik cirkulerar kring och angriper de stora jättarna med ”gamla dinosaurier” som är ”teknikfientliga” och vill att allt ska fungera som det gjorde på början av 90-talet. Det är en ytterst sofistisk argumentationsteknik. Jag vet inte om ni känner till vad som håller på att hända inom musikindustrin, men independentvågen håller på att förändra det mesta. Artister går samman och bildar kooperativ, handelsbolag, ek. föreningar eller andra bolagsformer som minimerar mellanhänder när det kommer till både äganderätten och inkomsterna för sina produkter. Det är DESSA artister och kreatörer som er politik och opinion betyder arbetslöshet för. Bono kommer klara sig, jag lovar. Madonna också. T.o.m Metallica.
    Sluta vara så fega och angrip de rika knösarna med era argument, kom istället till oss som drabbas med era argument och försök övertyga väljare och riksdagsmän att de tusentals artister och småföretag (läs indielabels) som kämpar för sina liv gagnas av er politik. Det kommer vi aldrig någonsin att göra.

  10. @ Marcus Fridholm
    Jag beklagar dina bittra erfarenheter som gammal avdankad musiker. Det finns rötägg och scamdeals i alla branscher, även den kreativa. Ursäkta mig, men hur kunde ni låta er bli så lurade? Såvida inte er motpart ägnade sig åt kontraktsbrott så utgår jag från att ni visste vad det var ni skrev under för, och gjorde ni inte det så kan man väl knappast undvika att klandra er själva.
    Jag har själv blivit erbjuden scamdeals 4 gånger från olika bolag och agenter från alla världens hörn. Det är ganska lätt att undvika dem om man bara vet vad man vill med sin egen musik – skriv inte på kontraktet.
    Hur som helst, jag kan bara beklaga och uppmuntra till att ta upp den gamla banan igen på självägd independentbasis. Undvik mellanhänder och driv ditt skapande som ett egenföretag eller i kooperativ med andra artister där ni själva gör allt arbete och där ni själva tar samtliga inkomster till egna fickor. Sen är det bara lite talang som fattas för att det ska börja gå vägen ;). Givetvis förutsatt att era konsumenter gör rätt för sig och respekterar ert arbete utan att stjäla från er.

  11. @Boddo: Yttrandefrihet är inte lika med frihet från mothugg eller kritik. Yttrandefrihet innebär inte heller att man har rätt att kräva att folk inte skall reagera på det man säger genom att ”säga upp bekantskapen”. Jag läste för övrigt SvD efter att jag läst Bonos spaning i NYT och förstår visst vad han sa, inklusive ordet ”ignoble”.

    @ps: Jag var ung och dum. Då, för tjugo år sedan, var management och skivbolag den enda vägen ut. Alternativet var att bekosta någon liten skitsingel som styvmoderligt distribuerades av MD, men som till största delen såldes på gig. Det var en annan tid, då skivbolagen hade ett järngrepp över så gott som all distribution. Många är de band från den tiden som upptäckte att de fastnat i kontraktssituationer som inte ledde någon vart. Jag anklagar inte ens managementbolaget för att ha försökt blåsa oss, det var den strukturella situationen jag angrep.

  12. Ledsen Marcus men dina försvarsargument håller inte! Läs Bonos text igen och säg sen att  det rättfärdigar ditt uttalande:
    ”Nu är det slut! Jag köper inte skivor eller konsertbiljetter av kryptofacister, av miljonärer som av egennytta eller i okunskap vill offra våra medborgerliga rättigheter för att göda sina och sina vänners bankkonton.”
    Jag antar att du sitter med kinesisktillverkade produkter och använder Google m.fl. Kina-regimkollaborerande företags tjänster. Dubbelmoralist hycklare och kanske till och med medlöpare skulle jag kunna kalla dig på grund av detta men det gör jag inte….
    Bono förstod säkert att hans Kina jämförelse/kritik skulle leda till kritik men han trodde nog att de flesta läsare skulle vara smarta nog att inse att det är Kina och de internetoperatörer som faktiskt står för blockeringen av oppositionella regimkritiska röster som främst skulle lida av hans kritik, men nej piratkopierare är för egenkära/fega för att stödja demokrati när det kommer till kritan. Så pang på Bono!

  13. Boddo,
    visst kan man skilja på tekniken i sig och för vilka syften den används, men det finns stora faror med att bygga upp en infrastruktur för övervakning och att göra budbärare ansvariga för innehåll. Om det nu inte finns någon anledning till att demokratier inte ska bygga upp sådana strukturer, då finns det väl ingen anledning till att inte demokratier också skulle kunna samla på sig kärnvapensarsenaler istället för att satsa på traditionellt försvar – jag menar, [ironi]hur skulle någonting gå snett i en demokrati och inte tar väl diktaturerna intryck av hur vi löser saker och ting här…. [/ironi]

  14. Så Boddo, du ser ingen skillnad i att å ena sidan köpa ett kretskort eller en stekpanna tillverkad av kinesiska arbetare som precis som du och jag behöver ställa mat på bordet framför sina barn. Och att å andra sidan importera precis de verktyg för förtryck, som gör att samma arbetare får finna sig i att den lokala överheten tittar dem över axeln så fort de ger sig ut på internet?

    Det fanns en tid för några år sedan då jag faktiskt bojkottade kinesiska produkter. Men efter att ha läst på lite, och följt tianmi.info (tidigare blogge) och hans resonemang om Kina och demokratin, så kom jag på bättre tankar.

  15. Marcus du ställer väldigt  höga krav på Bono men otroligt låga på dig själv eftersom du inte ens ”orkade” vidhålla din Kinabojkott, men jag förstår att ni bara utnyttjar Bonokritiken som en bricka för att värva röster till ert inte direkt övertygande parti. Tyvärr så slår det nog mer mot er än för er eftersom alla någorlunda vettiga människor vet att de flesta av er inte bryr er ett dyft om demokrati, det är bara ett svepskäl för ni bryter ju mot demokratiskt fattade beslut varje dag och dessutom mot musikernas/filmarnas rättigheter bara för att komma åt ert godis gratis.

  16. @Boddo

    Det är inte speciellt artigt att kalla värden i huset tjuv. Det är ännu oartigare att inte lyssna på motparten i en diskussion. Vi här på Livbåten har stort tålamod med låg nivå på kommentarerna eftersom vi hyllar yttrandefriheten och är måna om att det ska vara högt i tak när man debatterar. Vi modererar bara ren reklam, rena olagligheter och ren spam.

    Därför kommer dina dumheter få stå kvar, men jag ser helst ändå att du ber Marcus om ursäkt.

  17. ”Det är inte speciellt artigt att kalla värden i huset tjuv”
    Nu gjorde jag ju inte riktigt det. Men om han ändå är det? Eller om han uppmuntrar till tjuveri? Ska man hålla tyst och vara en medlöpare då? Jag tycker nog att Marcus är den som ska be om ursäkt till Bono för att han kallat honom kryptofascist och för att han utnyttjat och smutskastat sin gamla hjälte bara för att vinna några smutsiga populistpoäng…

  18. @Boddo

    Nu gör du det igen. Dina retoriska frågor är ett förbannat fult sätt att låta bli att kalla någon tjuv.

    ”Om han ändå är det? Om han uppmuntrar till tjuveri?”

    Marcus och jag har väl ingen anledning att be om ursäkt för att vi berättar att vi tycker att Bono är en kryptofascist när vi tycker att han är det. Det är kryptofacistiskt att föreslå att all internettrafik ska filtreras för att rädda hans bransch gammaldags intäktsmodell.

    Vi har inte utnyttjat någon gammal hjälte. Vi är uppriktigt upprörda över att en gammal hjälte så fullständigt tappat kontakten med de värden han alltid kämpat för.

    Om du bara är här för att peka finger och kalla folk namn så föreslår jag att du sköter den verksamheten någon annanstans.

  19. Klart ni utnyttjat Bono på fulast tänkbara sätt! Och nu gör du det  återigen när du skriver
    ”Det är kryptofacistiskt att föreslå att all internettrafik ska filtreras för att rädda hans bransch gammaldags intäktsmodell.”
    Han har inte föreslagit att all  internettrafik ska filtreras! Vad är det med er pirater och alla dessa hjärnspöken ni verkar ha?
    Sen kan man fråga sig vad det är för gammaldags med att faktiskt få betalt för det man producerat av de som konsumerar?

  20. @Boddo

    Om det är ngn som har hjärnspöken så är det anti-pirater som du som inte tycks kunna få in i era små halvtrasiga hårddiskar (hjärnor) att man kan vara mot integritetskränkningar och övervakning utan att vara för fildelning, att en invändning mot tanken att vi ska filtrera all internettrafik inte automatiskt är ett förslag att alla ska få bryta mot upphovsrätten fritt.

    Bono säger att det går att filtrera internet eftersom Kina gör det och USa gör det. Han säger sedan att han hoppas filmindustrin lyckas där musikindustrin misslyckats. Om han menar något annat än att han hoppas att dessa internetfiltreringsmetoder framgångsrikt ska användas för att få fast fildelar, dvs en filtrering av all internettrafik, någon annan metod finns inte, då är han jävligt dålig på att förklara vad han menar.

    Men nu har jag ledsnat på dig. Tillför ngt konstruktivt till diskussionen. Sluta anklaga mig och Marcus för att vara saker vi inte är, säga saker vi inte sagt.

    Annars får du prata med dig själv i fortsättningen.

    Ha det så trevligt.

  21. Så du menar att du/ni egentligen är emot fri fildelning/piratkopiering, låter ju lite underligt att ni då är PP:are?
    Var säger Bono nåt om att han vill filtrera innehållet på nätet? Spåra och filtrera är två helt olika saker. Att han vill att filmindustrin ska lyckas på nätet innebär ju inte att han är för ett stopp av fildelning. Utan att han kanske vill att filmindustrin ska pröva lite andra metoder och tjänster och att få piratfildelarfolket att verkligen förstå att folk faktiskt förlorar jobb i filmindustrin på grund av piratkopiering. Inte för att de är dåliga på det dom gör men för att finansiering av filmprojekt blivit svårare på grund av piratkopiering t.ex.

  22. Det är lite förvånande att se hur ni fullständigt pulvriserar en misförstådd Bono´s uttalanden och hur nästintill allt slutar i en närmast en semantisk argumentation. Själv är jag ganska nyfiken på hur ni ställer er till mina frågor och ifrågasättanden.
    mvh

  23. @ps: Först anklagar du implicit Göran och mig för illegal fildelning, sen urskuldar du dig att det inte alls var så du menade och skriver världens längsta drapa. Men du hinner inte långt innan nästa halmgubbe sticker upp sitt fula tryne. Vi utgår tydligen helt från våra behov som konsumenter… Någonstans här så tappar vi intresset för att gå i svaromål mot dina påståenden.

    Vi utgår inte alls bara från vår situation som konsumenter. Vi lever båda på saker vi skapar: ord, kod, bild och idéer. Vi skulle gott kunna ha ställt oss på andra sidan skranket om så vore vår läggning. Men vi tror inte på att gå med arslet först in i framtiden.

  24. ” Men vi tror inte på att gå med arslet först in i framtiden.”
    Ändå gör ni ju precis det som dom medlöpare ni verkar vara.

  25. Ja ni verkar följa minsta motståndets lag och låter populism gå före intelligens.

  26. Jasså, ja då är vi väl ointelligenta då…

    Fast personligen vet jag inte om jag tycker en uppgörelse med en av de viktigaste gestalterna i min musikaliska historia direkt är ”minsta motståndets lag”.

    Sen vet jag inte om jag direkt skulle vilja karaktärisera kampen om vårt privatliv som ”populism”. I min värld är rätten till privat kommunikation en av grundförutsättningarna för en demokrati. I min värld går det inte att övervaka innehållet i vår kommunikation utan att samtidigt göra denna rätt till ett hån. Populism är för mig mer att hojta om trygghet och stöld och rent mjöl i påsen.

    Men det är bara mina fem öre.

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.