Lägg skulden där den hör hemma Per Strömbäck

Ibland blir jag bara förbannad, och orkar inte ens vara nyanserad. Det är inte så ofta det händer, men när det händer så brukar för det mesta handla om någon som försöker ljuga mig rakt upp i synen.

Jag förstår att en person som Per Strömberg inte är positiv till piratkopiering, men den här gången försöker han tuta i oss att det som vankar som en anka, ser ut som en anka, kvackar som en anka egentligen är…. en gris — ”Låt inte piraterna förstöra Dreamhack!” | Brännpunkt | SvD:

> Piraterna håller kvar Sverige i digital stenålder genom att sabotera övergången till lagliga digitala tjänster. Nu riskerar även Dreamhack, som är en tydlig manifestation av och för digital kultur, att förstöras av piraterna.
>
> Det skriver Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Detta var ingressen till artikeln. Det är rätt anmärkningsvärt att man på två meningar lyckas klämma in åtminstone en direkt lögn och fyra halvsanningar.
Första rättelsen: piraterna är de som vill bort från den digitala stenåldern.
Andra rättelsen: piraterna, som i Piratpartiet, skall inte sammanblandas med piratkopiering. Det ena handlar om medborgarrätt, det andra handlar om illegal fildelning.
Tredje rättelsen: det är inte piraterna som saboterat lagliga digitala tjänster, det är primärt förläggare och andra upphovsrättsföreträdare. De har saboterat genom att hålla på katalogerna, eller begära sådana hutlösa priser att de som skapar lagliga tjänster inte längre har några marginaler eller kan styra sitt erbjudande.
Fjärde rättelsen: kopiering mellan deltagare har alltid varit en del av Dreamhack, så om det är en tydlig manifestation av och för digital kultur, så är det på grund av snarare än trots ”piraterna”.
Femte rättelsen: om Dreamhack förstörs, så är det i så fall därför att upphovsrättsföreträdarna börjar tråla som privatpoliser på eventet.

Senare i artikeln försöker Per Strömbeck lite försåtligt kladda ner arrangörerna med någon slags indirekt ansvar för piratkopieringen. Han använder en slags ”damning with praise” metodologi:

> Men arrangören, som tillhandahåller skrivbord, ström och internetuppkoppling, bär också ett ansvar som möjliggörare. Dreamhack tar det ansvaret genom uttalat förbud i användaravtalen. Det är en början. Ledningen har visat all vilja att i dialog med bland andra Dataspelsbranschen utveckla det arbetet, vilket vi förstås välkomnar. Dreamhack är inte till för piraterna.

Genom några få meningar ger han en vink till arrangörerna att de gör bäst i att fortsätta och fördjupa samarbetet med upphovsrättspoliserna, i annat fall tar de inte sitt ansvar och då är de skyldiga till medhjälp. Dessutom lyckas han göra det medan han lovprisar dem. Han är humoristiskt nog inte så synkad med Pontén där…

Men Dreamhack är det forum där man möts och delar erfarenheter, skoj och för den delen mjukvara och kultur. Det är en integrerad del av själva upplevelsen, av själva meningen med eventet. Klart den våta drömmen för Per Strömberg är en show av CES-snitt. Top-down är modellen för den som vill ha kontrollen. Problemet är att Dreamhack troligen snabbt skulle förlora sitt existensberättigande.

Klart är också att arrangören absolut inte vill förknippas med olagligheter, men arrangören kan nog tacka sin lyckliga stjärna för sitt olydiga klientel. De är ett av skälen till att eventet är så stort.

Rent krasst kan Per själv för den delen tacka sin lyckliga stjärna för att folk är så olydiga, i annat fall skulle han förlora alla pratare som ser till att dataspelen flyger.

> Piraterna dödade det svenska musikundret. De driver fram övervakning på internet. Och de håller kvar Sverige i digital stenålder genom att sabotera övergången till lagliga digitala tjänster.
>
> Låt inte piraterna förstöra Dreamhack också!

Piraterna har inte dödat det ”svenska musikundret”, det har självdött med benägen hjälp av företrädare som är mer intresserade av att peka finger och göra sina kunder sura än att vårda relationerna.

Att säga att piraterna ”driver fram övervakning på internet” är ett hån som gör att jag ser röda dimmor i ögonvrårna. Det är en typ av resonemang som liknar kopplingen lättkläddhet-våldtäkt, pojkstreck-barnaga, eller för att fortsätta på samma spår lydnad-hustrumisshandel. Det är inte är värdigt en seriös debattör. De som drivit fram övervakningen är Per och hans bundförvanter i musik, film, bok och övrig mjukvaruindustri. Lägg skulden där den hör hemma Per Strömberg!

Det finns dessutom en så seriös jävla förljugenhet i hela resonemanget, för den deln hela paketet av resonemang:

Det är ett välkänt men ständigt mörkat faktum att piratkopiering är ett av de viktigaste marknadsverktygen för mjukvaruindustrin. Utan piratkopiering skulle Adobe vara ett lite tynande skitföretag precis som Quark ( vilka Quark? ) lyckats bli genom donglar och absurda policys. Utan piratkopiering skulle Microsoft inte ha hälften av det genomslag de har på mjukvarusidan.

När det gäller spel, något jag knappt längre har tid med själv, så har jag studerat det utifrån ett tredjepersonsperspektiv. Låt mig förklara det mönster jag sett:

Två hardcore gamers någonstans mellan pubertet och medelålder möts. De snackar nya coola spel och det är för den utomstående rena grekiskan. A tipsar B om det senaste kyligaste spelet, schysstaste grafiken, bästa spelidén och värsta massiva multiplayerupplevelsen. B frågar A om han har det, så att B kan få testa. A säger att det går att hämta på coolaspeltorrents.org — och att det finns ett hack så man blir insläppt på server med crackad mjukvara.

Så de laddar ner och kör stenhårt hela natten, som rena sexorgien. En vecka senare står DVD-fodralet till den skarpa versionen snyggt och prydligt i B:s hylla — tillsammans med ytterligare en av de sammanlagt sju-åtta B testat senaste månaden. Alla spel hamnar inte där, men utan piratismen skulle B inte haft råd att köpa mer än två ändå, och det är inte säkert att det skulle bli de två B verkligen gillade.

Att B nu har köpt två är ett nollsummespel som möjligen främjar de som är bäst på att göra spel. De företag vars spel inte fick en köpare i B främjas indirekt även de, genom att få en större användarbas — något som framförallt är det som mmorpg och dylikt står eller faller med.

Och för att gå tillbaka till annat än spelmjukvara så har både A och B såväl Adobes CS4, Microsoft Office 2007 (eller 2008), Corels Painter, ett par utvecklingskit, och ett par 3D-program på sina burkar. De använder inte hälften av vad de installerat, men de använder allt tillräckligt mycket för att lära sig gilla det.

A och B som trots att, eller kanske just därför att de är ”finniga, flottiga, och feta” hardcoregamers, är ovärderliga som nästa generations datanördar. När det så får jobb, så gillar de eller är vana vid diverse mjukvara som de hittills piratkopierat. De är självutbildade och klara propagandister för mjukvara som får budgetansvarig att dra efter andan av blotta förskräckelsen.

Per Strömbeck. Ni kan inte sälja fler spel än folk har råd att köpa. Den fråga ni bör ställa er är om ni vinner eller förlorar på att ni på köpet får ett antal användare som inte betalat för sig? Jag personligen tycket det är närmast självklart att ni vinner på affären, men ni beter er sannerligen som om ni förlorar på den.

Det är nästan att jag önskar att ni får som ni vill, och att bara de som verkligen vill betala för era spel använder dem. Fast då skulle ett antal bolag i er bransch gå fullständigt åt helvete.

48 svar på “Lägg skulden där den hör hemma Per Strömbäck”

  1. Det bästa jag läst på länge! Delvis för innehållet, men lika mycket för sättet det är skrivet på.
    Det jag menar är: du är övertygande. 🙂

  2. Tack!! Man bearbetar sin ilska genom att läsa ditt inlägg. Anger management! Hans idioti förvånar mig desto mer då han tidigare sagt att dataspelsbranschen hade ”lärt sig av musik- och filmbranschens misstag”. Jaha? Tydligen har han lika obefintlig förmåga till kommunikation som nämnda branscher. Grundregel: uttryck dig utan att väcka total avsky hos de egna kunderna – eller hos personer som kräver ett minimum av intellektuell hederlighet.

  3. Ibland blir man bara så förbanad. Länkarna i det här inlägget var av karaktären att ”jag ska fanimej aldrig mer köpa en film, bok, cd eller ett spel”.

    Privatkopiering har dödat musikindustrin i över 30 år. Kan den inte DÖ någon jävla gång så vi slipper allt det här tjafset?

  4. Om ni vill veta hur samhället skulle sett ut om inte ”finniga dataspelsnördar” haft ”tillgång” till de vassaste programmen oavsett typ.
    Då hade folk skrivit allt i Write (för det är gratis). Själv har jag skrivit en hel ISO9001-dokumentation så, eftersom Office kostade pengar för det företag jag var på.
    Folk hade inte kunnat ett jota om datorer i övrigt heller. Titta på 40-talisterna i vården så får ni se exakt hur det skulle sett ut i hela världen. Deras barnbarn kan mer än vad de kan, och de har lärt sig stå, gå, prata, äta, läsa, gå på dass och kanske cykla OCKSÅ.

    Så, sluta gnäll och gny. Var glad att folk använder prylarna istället.
    Rent praktiskt skulle alla programvara vara ”gratis” för privatpersoner, eller kosta som en DVD. Då blir resultatet som man ville att Hem-PC-remormen SKULLE funkat. Folk lär sig programmen på fritiden och sparar tid och pengar åt företagen. Tyvärr är det inet så och dessutom är programmen ”för dyra” så företagen går över till Open Source.
    Exempel: Om vi köper en bärbar dator på jobbet för tex 4000 så kostar Office 2003 lika mycket till.

  5. Avslutade en utbildning för ett tag sedan. Där fick vi lära oss vissa program och när vi frågade om programen och var vi kunde få tag på dem fick vi veta att vi kunde få en student-licens under tiden vi pluggade. 2.000 kr/skalle skulle det kosta! Följden blev att hela klassen skaffade piratkopior bara så att vi skulle kunna göra lite arbete hemma.

  6. Tack för ett bra blogginlägg. Skönt att någon äntligen tar upp sambandet mellan piratkopiering och gratisreklam.

    På åttiotalet snackades det mycket om företag som i hemlighet skapade egna piratkopior av sina spel – just för att få ut det till så många som möjligt och få fram den här gratisreklamen.

    Det folk inte tänker på är att branschorganisationerna står långt ifrån företagen. Företagen tror lika mycket som allmänheten på det lobbyorganisationerna säger: nämligen att piratkopieringen skulle sänka försäljningen. Det de inte tänker på är ju att lobbyorganisationerna använder piratkopieringen som argument för att få igenom repressiva lagar, för att ”låsa” en distributionsplattform.

    Därför är det här blogginlägget viktigt och bra – och jag hoppas att det blir en fördjupad analys och längre inlägg, kanske t ex på Newsmill.

  7. Jag håller med dig Marcus. Det var bra skrivet. Jag kan inte låte bli att påminna om att man också kan använda linux. det finns gimp, open office, nvu-för att göra hemsidor. Det är gratis. Dataspelen är inte riktigt lika avancerade än, men de blir bättre 😉 Att inte ens behöva piratkopiera är ännu bättre.

    /en linuxnörd

  8. @HEXor: Jag har aldrig sett några bevis på att något programvaruföretag själva skapat piratkopior. Däremot skulle det inte förvåna mig, för som jag ser det är ett program eller spel som inte piratkopieras antingen FOSS, eller dött.

    @ulf: Jag har en linuxburk. Jag vill verkligen älska Linux, men jag lyckas inte helt. Jag saknar mjukvara jag behöver, jag gillar inte riktigt den mjukvara som ersätter den, en del av min hårdvara funkar inte alls eller kräver rena olympiska spelen av installationsmaraton för att ens funka på grundläggande basnivå. Jag gillar själva systemet som sådant, jag gillar också pakethanteringen, jag gillar idéerna och jag vet att mycket av mina aber inte har med Linux att göra utan kan skyllas på slöa hård- och mjukvaruföretag.

    Någon gång i framtiden kommer jag troligen att gå över, men än så länge nöjer jag mig med att ha det på en testburk där jag kan labba med det när jag har tid.

  9. Prat om att pirater ar emot personlig integritet och frihet gor mig bara SA forbannad. Tack for detta blogginlagg. Lugnat mig en aning, for det hjalper ingen att skrika och sta i. Vi ses bara som, well, skrikiga idioter 🙂

    PP till Riksdagsvalet 2010!

  10. @Pontus: ”Privatkopiering har dödat musikindustrin i över 30 år. Kan den inte DÖ någon jävla gång så vi slipper allt det här tjafset?”

    Det är värre än så, redan på 30-talet höll musikindustrin på att dö pga att rundradions vettlösa framgångar skulle få folk att sluta köpa skivor eftersom de kunde lyssna på musiken gratis på sin radio! Huvva! Branschen har alltså i närmare 80 år kämpat mot elaka pirater och andra sabotörer och ändå överlevt, men det har nog varit på håret med tanke på hur usel ersättning artisterna får…

    @Marcus: Det är så det börjar. Snart är du förtappad och startar bara Windowsburken när du ska spela spel eller köra andra saker som inte funkar under Linux. Sen är du ännu en sån där asocial jävel som saboterar marknadsekonomin genom att inte betala för dig. Såna som dig kommer nog branschen klämma åt med, de ska bara komma på hur man ska göra Linux olagligt!

    Bra rutet för övrigt. Jag höll på att baxna när jag läste Pers lögner, hur jädra puckad kan man få vara och ändå få sina alster publicerade?

  11. Klart att det är Piraterna som är ansvariga för att nya tjänster inte uppkommer! Det är ju lika självklart som att det är fruarnas fel att det finns hustrumisshandel… Hade de inte vart så tjatiga, gnälliga och uppstudsiga…

  12. Per Strömbäck nämner faktiskt inte piratpartiet en enda gång. Att den som kopierar kallas ”pirat” har gällt sedan, tja, åtminstone 80-telet. Den där andra ”rättelsen” känns alltså ordentligt krystad.

  13. Den mest intressanta frågan tycker jag egentligen är om det egentligen är så väldigt mycket piratande på Dreamhack…missförstå mig inte nu. Jag vill inte påstå att det inte piratas där utan snarare att det enda unika med Dreamhack är att det blir synbart vad folk gör.

    I princip är fildelning så pass utbrett att alla gör det. Finns det ett nätverk mellan datorer så kan du vara säker på att det skickas filer. Att folk kommer till Dreamhack med terabyte av datalagring är ju inte för att den sociala dimensionen att byta saker är trevlig snarare än att utbudet skulle vara bättre där ute på nätet.

  14. Tack!

    Det var verkligen upplyftande att läsa din text efter att läst Pers artikel i SVD. Instämmer i allt du skriver. Håller med Gisela och HEXor om att du ska försöka få texten publicerad någonstans.

  15. @David H: Det kan vara jag som inbillar mig, men tajmingen på artikeln känns som en reaktion på att pp rör sig mot mainstream…

    @Gunnar: Bra poäng.

  16. Jag köper ALDRIG ett spel som jag inte testat ordentligt först. Gillar jag det så händer det att jag köper det. Skulle jag inte kunna testa spel hemma i lugn och ro så skulle jag aldrig köpa ett enda spel. Noll, null, zip!

  17. Andra rättelsen: piraterna, som i Piratpartiet, skall inte sammanblandas med piratkopiering. Det ena handlar om medborgarrätt, det andra handlar om illegal fildelning.

    Nja det dar er val en halv sanning, manga Pirat partister fildelar ’olagligt’ men inte alla..

    Vi vill ju gora fildelning lagligt for privat bruk ?

  18. @Elias.L: Problemet med sammanblandningen är att fildelningsfrågan blir det enda som diskuteras.

    PP anser att det är orimligt att fildelning för privat bruk är olagligt. Dels för att det är dåligt för samhället och den fria informationen, direkt kontraproduktivt mot en god samhällsutveckling. Dels för att det är omöjligt att upprätthålla utan att inkräkta på den personliga integriteten och utan att snöpa internet.

    Medborgarrätt med andra ord.

  19. Som proffessionell dataspelsutvecklare kan jag meddela följande:
    Det svenska ”spelundret” skulle inte existera utan illegal kopiering. ALLA som så småningom blir spelutvecklare har lärt sig sitt hantverk via illegalt kopierad mjukvara. Kids har inte råd att köpa Maya och Photoshop.
    Alla på DICE, alla på Starbreeze, alla på Massive, alla på GRIN. Vartendaste en har växt upp med illegalt kopierad mjukvara. Tillställningar i stil med Dreamhack kallades till och med för inte så länge sedan för ”copy-partyn”.

    Ingen piratkopiering – inga dataspelsutvecklare. Så enkelt är det.

    Strömbäck representerar absolut inte mig. Han spelar ett mycket fult spel och saknar helt trovärdighet bland de som faktiskt tillverkar dataspel.

    Lita aldrig på förläggarlobbyn. De hatar sina utvecklare och de föraktar sina konsumenter.

  20. @Urban: Det är precis det jag pratar om.

    Det är en av världens sämst bevarade hemligheter, den som alla vet om men ingen riktigt vågar prata om.

  21. Marcus,

    De flesta spelutvecklare är tyvärr beroende av goda relationer med sina förläggare och det är därför lite trixigt att få företagsledningarnas tillåtelse att uttala sig offentligt om sånt här. Ungefär som att det är tabu att uttala sig negativt om PS3:an eftersom Sony kan lacka ur, trots att alla utvecklare vet att den suger fett jämfört med 360:n.

    Extra bizarrt blir Strömbäcks resonemang med tanke på att dataspel piratkopierats långt innan någon annan media och det har inte hindrat att spelindustrin vuxit så det knakar.

    Gratiskonsumtion är fundamentalt viktig för att nya kulturskapare skall uppstå. Man måste helt enkelt konsumera långt mycket mer i sina formativa år än vad man har råd att köpa. Det gäller inte bara för spelutvecklare, det gäller för alla som skapar kultur.
    Hur många musiker hade vi haft om inte blandbanden roterat som virvelvindar i replokalerna?

    Strömbäck har ingen som helst förståelse för hur verkligheten faktiskt fungerar.
    Han får betalt för att bjäbba i media av folk i kostym som ser både utvecklare och konsumenter som hinder för att tjäna pengar.
    Sanningen är att spelförläggare, skivbolag, filmbolag, bokförlag, TV-moguler och reklamradiobossar är kulturmakarnas största fiender.

    De hatar nyskapande. De gillar förutsägbarhet. De älskar pengar.

    All nyskapande kultur har antingen smugglats förbi förläggarna eller köpts med svidande eftergifter och envis argumentation. Det finns inget svårare än att få en förläggare att satsa på något nytt.

    Har vi riktig tur kanske vi blir av med blodiglarna som kallas förläggare i framtiden. Så att skapare och konsumenter istället kan mötas direkt.

    Men då gäller det att folk som herr Strömbäck jagas bort med knölpåk iställer för att som nu stå och diktera lagtext för våra politiker.

  22. Tjenare Marcus:

    Att förneka skulden är egentligen ett av de första stadierna till ett erkännande, det vet den mest ytligt skolade kriminalpsykologen. Är det därför piratleden reagarar så stark och intensivt, för att man – egentligen – vet att det är ens eget fel att nätet blivit så stört och förstört av all den illegala fildelningen och kränkningen av upphovsrätten?

    ”piraterna, som i Piratpartiet, skall inte sammanblandas med piratkopiering. Det ena handlar om medborgarrätt, det andra handlar om illegal fildelning.”

    Det är är ogörligt. I stort sett alla hejapå-kommentarer propagerar ju för illegal fildelning.

    Vid rättegångem ot TPB var PP allestädes närvarande oc hderas främsta representanter uttalade sin bestörtning efter domslutet.

    Om man kämpar för personlig integritet kan man rösta på flera andra partier, plus att vi faktiskt har medborgerliga rättigheter och instanser som bevakar dom. Snacket från PP om ”medborgarrätt” kontra upphovsrätt är en glidande fiktion.

    Och visst är det en digital stenålder, om man ser till mjukvarorna, som vi hålls kvar i.

    Vad är det för spel som fortfarande dominerar? Quake. CS. Street fighter.

    Amen herregudrun. Har man inte kommit längre, djupare?

    Givetvis skulle Dreamhack vara en större folkfest och ett mer hedervärt jippo om man använde legalt tillhandahållen mjukvara och givetvis skulle spelutvecklarna kunna åstadkomma bättre och mer intelligenta spel än vad som nu finns på marknaden, om man hade resurser att satsa på nyutveckling istället för att bara uppdatera och uppdatera en massa gamla mördarspel och våldsförhärligande krigsspel. Gick mer stålar in i branschen skulle kanske som rena och avancerade mysterie- och konstspelen – som Myst – både finnas kvar och kunna utvecklas.

    embryos senaste blogginlägg.. le champignon francaise

  23. embryo,

    Skulle uppskatta om du höll dig undan från att uttala dig om spelbranschen. Du verkar inte ha någon som helst expertis på detta område, och när du uttalar dig så fördummas samtalet.

    Du skriver:
    ”givetvis skulle spelutvecklarna kunna åstadkomma bättre och mer intelligenta spel än vad som nu finns på marknaden, om man hade resurser att satsa på nyutveckling istället för att bara uppdatera och uppdatera en massa gamla mördarspel och våldsförhärligande krigsspel. Gick mer stålar in i branschen skulle kanske som rena och avancerade mysterie- och konstspelen – som Myst – både finnas kvar och kunna utvecklas.”

    Spelbranschen har ALDRIG haft så mycket resurser som nu.
    Det är sant som du säger att utvecklare kan åstadkomma mer intelligenta spel – de flest utvecklare brinner också för nyskapande idéer.
    Pengarna finns. Ambitionen finns. Vad är det då som håller tillbaka utvecklingen?
    Jo: Förläggarna.
    Spelförläggare vill ha garanterad och maximerad avkasting på sina investeringar. Således observerar och analyserar de vilka spel och licenser som säljer bra, sedan tvingar de sina utvecklare att göra snarlika produkter.
    Förläggare är livrädda för allt som är nytt, eftersom de inte har förtroende för att en ny idé är komersiellt gångbar.
    Detta är ingalunda unikt för spelbranschen, samma fenomen finns i film och musikindustrin.

    Så länge förläggarna kontrollerar distributionen blir utvecklarna tvungna att dansa efter deras pipa. Förläggarnas största rädsla är att förlora kontrollen över distributionen eftersom de då förlorar sin maktposition. Av denna anledning har de inget som helst intresse av att modernisera sin affärsmodell.

    De skickar istället fram lobbyister och advokater som Herr Strömbäck för att försvara sin makt.

    På ena sidan har vi utvecklare och konsumenter som brinner för nyskapande.
    På andra sidan har vi förläggarna som stryper kreativitet och utveckling.

    Och du embryo har valt att sälla dig till förläggarna. Skäms. Det anstår inte en konstnär.

  24. Hejsan Urban:

    ”Skulle uppskatta om du höll dig undan från att uttala dig om spelbranschen.”

    Ja herregudrun: jag tänker inte kasta paj med någon som vet bäst.

    Jag uttalar mej bara som en eländig spelbrukare och tonårsförälder – som konsument om man så vill – och jag har varit med sedan man spelade Pong och Break Out på en spelkonsol kopplade till svartvit (ja ja … men det KÄNNS så) tevemottagare. Och dom intelligenta spelen är alldeles för få. Ta vilket spelmagasin som helst och bläddra i. 99 procent av spelen är för killar. Och 99 procent av dom är våldsspel. Resten sport. (Jag vet inte hur vi får in SIMs i den där ekvationen, men strunt samma: det är också ett spel som bestämmer och vidmakthåller könsstereutyper). Resten av spelen är för tjejer, och dom är rosa och heter Mitt Stall eller Jag vill bli Idol eller Jag sjunger falskt men ändå.

    Om piraterna menar allvar med att man skapar en ny tid med ett nytt sätt att tänka, då bprde man anstränga sej att ympa in nya idéer i den föreställningsvärld som våra ungdomar växer upp i. Än att: döda så många som möjligt på så kort tid som möjligt – och du vinner allting överallt.

    Jag sällar mej inte till någon annan än mej själv i det här fallet. Och skäms gör jag inte. Men jag vet ju hur diskussionerna går till; har man inget bättre att säja, i sak, då angriper man person eller sättet att uttrycka sej. Jag väljer dock att endast framföra mina åsikter.

    Och jag är övertygad om att den modige spelutvecklare som är tillräckligt smart och nydanande kan både skapa en spelidé som överraskar och som spränger barriärer. Skulle jag var apgemen kunde jag ju skriva att ”det är ingen mänsklig rättighet” att tjäna pengar på sin spelidé eller ”det kommer alltid att skapas spel ändå”. Men det är ju inte det det handlar om. Det handlar om att spelen måste betala sej, och eftersom så stora kvantiteter piratkopieras så måste man satsa på tråkiga, gamla och våldsglorifierande människoförnedrande udnerhållningsspel. Men så är det i alla branscher överallt. 99 % är skräp.

    embryos senaste blogginlägg.. golfsvamp eller månsvamp

  25. Jag tycker att ni borde porta embryo, eller åtminstone ignorera honom. Han läser varken inläggen eller kommentarerna utan postar bara samma sak om och om igen. Det räcker nu.

  26. embryo,

    Jag noterar att du inte verkar vilja försvara ditt tidigare uttalande, utan istället glider vidare till helt orelaterad kritik och nya ogrundade antaganden.
    Hur förklarar du detta?

    Spelindustrin befinner sig precis som du säger i en kreativt undernärd könsrolls-konserverande öken. Samtidigt ligger det tusentals nyskapande idéer och samlar damm i byrålådorna hos utvecklarna. Det finns ingen brist på nytänkande hos utvecklarna. Bromsklossen är förläggarna (de badar i pengar).

    En förläggare nöjer sig inte med ett spel som betalar sig. En förläggare vill ha MINIMAL risk och MAXIMAL vinst.
    Säg att du vill göra ett spel som har en kvinna i huvudrollen med normalstora bröst. Eller en homosexuell huvudkaraktär. Vilka kassasuccéer skall du peka på för att förläggaren skall tro att deras pengar genererar maximal vinst?
    Hur hårt tror du DICE fick kämpa för att få göra Mirror’s Edge? De fick spendera åratal av envist arbete för att övertyga sin förläggare om att satsa på det spelet. Att det spelet blev gjort är ett smärre mirakel och det har absolut ingenting med piratkopiering att göra.

    Mirror’s Edge sålde mer än en miljon kopior. Det har gått med vinst.
    Så då borde man ju som utvecklare kunna peka på det spelet när man pitchar ett spel med en normalbröstad kvinna i huvudrollen till sin förläggare, eller hur?
    NEJ! För förläggare vill MAXIMERA sin vinst. De vill härma spel som sålt tio miljoner exemplar.
    Piratkopiering har inget med saken att göra. Eller tror du att muskelmän med pistoler på något vis piratkopieras i mindre utsträckning?

    Spel har piratkopierats från dag 1. Till skillnad mot musik och film-branschen så har datamängden i ett spel alltid varit anpassad för sina plattformar. En dåligt komprimerad mp3:a får inte ens plats på en gammal diskett, men det gjorde dataspelen.
    Således var piratkopiering på tapeten hos spelbranschen långt tidigare än för någon annan bransch.
    Trots detta växer branschen varje år. En spikrak kurva uppåt. Hur förklarar du detta fenomen?

    Ur ekonomiskt perspektiv är den systematiska begagnat-marknaden som upprätthålls av de stora återförsäljarna ett otroligt mycket större problem än piratkopiering.
    Inte en krona av ett begagnat spel går tillbaka till förläggaren. All vinst hamnar hos återförsäljaren och efterfrågan påverkas drastiskt av billiga begagnade alternativ.
    Om du på allvar vill kämpa för att få mer pengar in i spelindustrin rekommenderar jag att du lägger din energi på att försöka stoppa EB-games och Gamestop från att sälja begagnade spel. Det kommer inte göra spelen bättre (det är nämligen ingen brist på pengar), men det kommer mer cash till förläggare och kanske till några utvecklare också.
    Lycka till!

  27. Tjenare P:

    Jamen eller hur. Ignorera alla som bara postar samma sak om och om igen.

    Urban:

    Vilket uttalande är det jag inte försvarar? och vem glider iväg i nya spår?

    Men nu får jag hålla i mej: Jag kastar inte paj med besserwissers. Men, du läser ju uppenbart inte vad jag skriver.

    Kanonkul för/med Mirrors Edge btw.

    Men det mesta du skriver nu faller ju samman på det faktum som du själv medger: ”Spel har piratkopierats från dag 1.”

    Som med film. Som med musik. Och det höll ett tag. Men när det EXPLODERADE , då kunde det inte fortgå. Då måste det upphöra. Det måste ni ju fatta. Det kan inte vara gratis för alla alltid. Vare sej spel, skivor, böcker; inte ens bloggare kan sitta och plita gratis hela livet ut. Man svälter ihjäl (ja det kan man ju göra i och för sej).

    Tjenare Göran:

    Förklara dej!

    embryos senaste blogginlägg.. golfsvamp eller månsvamp

  28. ”Vilket uttalande är det jag inte försvarar?”

    Din första position var att bristen på pengar i spelbranschen resulterade i dåliga spel.

    Eftersom spelbranschen fått mer och mer pengar varje år som gått, kan vi väl enas om att likriktningen i spelvärlden inte beror på brist på pengar?

    Istället för att bemöta detta argument hävdade du istället:

    A. Piratrörelsen borde bilda opinion för bättre spel.
    B. 99% av all kommersiell kultur är skräp eftersom skräp går med vinst.

    Gällande A har jag ingen åsikt.
    Gällande B menar jag att förläggare tvingar fram skräp, för att det är så förläggare fungerar. En förläggare vill inte gå med vinst, de vill gå med MAXIMAL vinst. Detta hämmar kreativitet och det minskar faktisk också vinsten eftersom stora succéer oftast är nyskapande. Alla filmbolag utom ett tackade till exempel nej till det ytterst udda projektet Star Wars.

    Det är inget konstigt med detta. Låtsas för en sekund att du är en själlös människa i kostym. Du har 100 kr. Du vill ha maximal avkasting när du investerar din hundralapp och du skiter totalt i om din investering resulterar i något av kulturellt värde.

    Alternativ 1. Du kan investera i en muskelman med stor pistol. Det finns många exempel på muskelmän som genererat mer än 1 000 kr.

    Alternativ 2. Du kan investera i en normalbystad kvinna som kan hoppa mellan hustaken. Det finns inget exempel på en normalbystad kvinna som genererat mer än 200 kr.

    Vad väljer du?

    Vi som gör spel vill oftast göra nya saker. Revolutionerande spelmekanik, skakande berättelser och förunderliga världar. Vi tror att kvalitét säljer.

    Det enda som hindrar oss är förläggarna.

    Vidare:

    Min poäng är att piratkopiering av dataspel aldrig har ”EXPLODERAT”. Spel har kopierats jättemycket från dag ett (minns du de avspelade banden till C64:an?). En konstant explosion om man så vill.
    Visst, fler människor kopierar spel idag än för 20 år sedan, men det beror på att otroligt mycket fler människor spelar spel idag än för 20 år sedan.

    Trots all kopiering växer spelbranschen EXPLOSIONSARTAT år efter år.

    Om dina åsikter stämmer, hur förklarar du detta faktum?

    Och ditt snack om besserwissrande har jag lite svårt att förstå. Om jag kommit med massa antaganden och åsikter om poesivärlden och du hade synat dessa åsikter, hade du varit en ”besserwisser” då?

    Jag typ: ”Poesi är sånt man skriver om man har ett gigantiskt ego men inte arbetsdisciplin nog att jobba ihop en hel bok.”

    Du typ: ”Herregudrun, du är galen. Poesi är själens språk. Den mest oförfalskade uttrycksform vi har. All kultur har sina rötter i poesin. Etc etc…”

    Jag typ: ”Besserwisser!”

  29. Hejsan Urban:

    Du resonerar bra och jag lyssnar noga. Och visst har du rätt. Jag är betydligt bättre insatt i somliga andra branscher än spelbranschen, men det skrev jag nog. (Anser dok inte att poesi är något högre tillstånd eller någon uttrycksform – däremot jävligt fri.) Och i alla branscher där man skapar finns det otaliga exempel på refuser som blivit berömda. Pippi Långstrump brukas dras fram. Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in vandrade förbi många förlag innan den hamnade i människohamn.

    Att bryta ny mark är det allra svåraste. Gunnar Ekelöfs debut sålde i typ 300 ex. Nu säljer han i stora pocketvolymer och kanske är vår allra mest betydande författare, någonsin. (Här kommer en parentes: och hade inte hans verk skyddats av upphovsrätten vete fåglarna hur det hade gått; hade han alls orkat sej igenom ett livslångt skrivande?)

    Jag uttalar mej som spelbrukare och tonårsförälder; jag har ett visst tidsperspektiv då jag faktiskt fanns INNAN Break Out dök upp i flipperhallarna. Och jag har alltid trott på spelen, både som uttrycksform och ett media där man kreerar, deltar. Det händer ju en del, trots allt. Little Big Planet är ett bra exempel.

    Som fildelare och piratkopierare har jag dock ingen erfarenhet alls. Så där litar jag helt på din kunskap. Förvisso kan jag ha spelat något kopierat spel på Mac Plus eller så, typ 1987. Men då begrep jag ingenting om någonting.

    Så det är säkert som du säjer, att spel har piratkopierats jättemycket hela tiden. Men det kan ha givit en smittoeffekt, ner i film- och musikbranschen (och det var då explosionen kom och det var då lagarna skärptes) och nu är det på väg in i kulturlivet i stort.

    Och det funkar inte, det är för många parter, för många människor, jobb, instanser, inblandade och berörda. Från små poetentiteter till mediamoguler. Och till slut även bloggare, fria tänkare, skribenter. Det är ju det här vi har varnat för hela tiden: allting kan inte vara gratis. Det blir som ett pyramidspel, det rasar samman till slut. Folk kör pengar (läs: filer) på skottkärror till varandra. Men i botten av pyramiden hamnar till slut dom som skapar alltihop, helt lottlösa.

    Så när du propagerar för fildelning – oavsett om det är av spel eller annat – så gräver du en grop där du står.

    embryos senaste blogginlägg.. originalsvampen

  30. ”Vad är det för spel som fortfarande dominerar? Quake. CS. Street fighter.”

    Det där säger precis allt om vilken benkoll på samtiden den där Magnus Carlbring har.

  31. Bra skrivet Urban!

    Kul att höra det man alltid misstänkt direkt från nån som jobbar i branschen. Även om embryot inte vill ta en diskussion med dig utan bara gnäller så finns det andra som uppskattar det du skriver.
    Du är ytterligare en ”kreatör” som kommer ut och berättar verkligheten, att branschorganisationerna och förläggarna är det största problemet i systemet.

    Själv har jag ett par spel jag har köpt. Det är favoriterna som hamnar i bokhyllan tillsammans med favoritböckerna och filmerna. Men jag har aldrig köpt ett spel utan att ha spelat den skarpa versionen först.

    Jag har för mig att det var Bill Gates som sa nåt sånt här om kineser som piratkopierade windows. ”Vi vill inte att dom ska piratkopiera våra program, men om dom piratkopierar så vill vi att det ska vara våra program.”
    Han hade i alla fall insett att en piratkopia idag ökar chansen för försäljning imorgon.

    Jag kommer att ta med mig dina berättelser från spelbranschen och använda i nästa valrörelse när jag står på torget och propagerar för piratpartiet.

    Marcus, bra skrivet du också!

    Tack till er bägge!

  32. Embryo,

    Uppskattar verkligen den vuxna tonen i ditt senaste inlägg. Vi kanske helt enkelt aldrig kommer hålla med varandra men här kommer några avslutande tankar från mig.

    ”Little Big Planet är ett bra exempel.”

    LBP är faktiskt mycket intressant i sammanhanget eftersom det är ett av Sonys flaggskepp (andra exempel är Heavenly Sword och Killzone 2) som inte utvecklats för att gå med vinst utan för att ge mervärde till spelkonsollen Playstation 3.
    Little Big Planet, Heavenly Sword och Killzone 2 har alla haft obegränsad (just det, OBEGRÄNSAD) budget och kommer aldrig någonsin gå med vinst.
    Sony har begravt miljarder kronor i dessa projekt och de har fungerat som marknadsföring så att folk skall bli intresserade av PS3:an. Tror det är detta man kallar för ”the long tail”.

    ”Så när du propagerar för fildelning – oavsett om det är av spel eller annat – så gräver du en grop där du står.”

    Jag vet följande: Utan piratkopiering skulle inte jag befinna mig i spelbranschen. Utan piratkopiering skulle inga svenska spelföretag finnas. Utan piratkopiering skulle datorrevolutionen förmodligen inte ägt rum. Utan piratkopiering skulle inte spelbrachen vuxit sig så stor som den är. Utan piratkopiering skulle internet vara blott en skugga av vad det är idag.

    Om spelindustrin kan växa så det knakar parallellt med piratkopieringen måste rimligtvis de andra branscherna kunna göra det också, eller hur?

  33. @P: Jag portar inte folk för att de inte tycker som jag. Om de börjar slänga ur sig saker som kan tolkas som hets mot folkgrupp, eller börjar bete sig hotfullt kan jag göra undantag. Likaså om det börjar bli direkt spamvarning, men där är inte embryo i nuläget.

    Däremot innebär det inte att jag måste svara.

  34. Urban:

    Ja vi skiljer oss åt vid piratvägskälet, eftersom: ”Om spelindustrin kan växa så det knakar parallellt med piratkopieringen måste rimligtvis de andra branscherna kunna göra det också, eller hur?”

    Nej. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg har det – med myndig stämma – gått för långt. För många parter berörs, och parter som inte är intresserade av vare sej fildelning eller nätet – inte på samma sätt som den inbitne – eller nätets verkanskraft (man nyttjar det men man är inte inne i vad ni kallar ”svärmen”). Och då funkar det inte. Det tillåts ju inte. Nätet destrueras, istället för evolverar. Vi bakbinds, å ena sidan av kommersialism – reklambanners, spam, popups, dold och öppen marknadsföring, produktplacering – och å andra sidan av hårdnande lagar och myndighetskontroll. Och skälet är – tyvärr – piratkopiering.

    Många goda samhällen har vuxit ur revolter och anarki; kanske dom godaste kommer att vara anarkistiska i framtiden. Men där är vi inte nu. Anarki innebär att man ger och tar, delar lika, att alla är med. Det är tyvärr inte så nu. Ur den digitala revolten – eller ska vi kalla det det digitala nybyggarsamhället? – reser sej nu ett betydligt större samhälle – där alla är med, men inte av samma anledning som dom mest inbitna. Och då kan inte piratkopieringen fortgå. Det behövs stora och smarta licenser, ordentligt skrivna avtal och breda spår av hederlighet.

    BTW: Jag tycker att det är apkrångligt att bygga banor i LBP, den där markören som man håller i en lasso bara far iväg och far iväg. Så istället tar jag min garngubbe (i frack och liten hatt) och flyger omkring kors och tvärs i den ljusblå himlen. Det är det bästa som finns.

    embryos senaste blogginlägg.. originalsvampen

  35. Jag är inte helt säker men finns det inte ett spel som kallas för nåt i stil med World of Warcraft som är rätt poppis i dessa dagar? Har hört att det är en del flickor som spelar det också.

    Man undrar ju vad som ska vara kriteriet för att ett spel ska vara ”för tjejer”. Det verkar ju inte räcka med att många tjejer spelar det, som Sims, för då är det ”könskonserverande”. Säkert inte WoW heller, för där finns det tjejer med stora bröst plus att man dödar saker.

    Antingen är det fel på spelen för att de inte är sånt som tjejer ska gilla. Eller så är det fel på tjejerna för att de inte gillar rätt spel. Oavsett vad så är det alltid nåt som är fel.

  36. Tomas,

    Titta gärna på könsfördelningen bland huvudrollskaraktärer i spel (eller film för den delen). Procentuellt sett, hur många protagonister är män och hur många är kvinnor?

    Kolla en topp-hundra lista på TPB och räkna ut den procentuella fördelningen.

    Är det 10% män? 25%? 50%? 75%? 90%?

    Om siffran visar en stor slagsida åt ena eller andra hållet menar jag att detta är ett intressant fenomen. En sån som jag vill gärna veta vad det kan bero på.

    Så frågan är:

    Har vi stor slagsida åt ett visst håll?
    Isåfall, vad tror du det beror på Tomas?

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.