Åsiktskontrollen är snart här!

Vår frihet och våra demokratiska rättigheter kringskärs från alla håll. En dagen är det IPRED-lagen som införs eller drakoniska biljettkontroller nästa är det inte tillåtet för vem som helst att använda sin yttrandefrihet.

Dagspressen rapporterar att en fd Volvoanställd i Braås hotas med att förlora A-kassan om han inte slutar blogga.

Huruvida man har ersättning eller inte är inte intressant för rätten till A-kassa, frågan är om man är antällningsbar, vilket somliga A-kassehandläggare tolkar som att man ska vara sysslolös. Antagligen har detta någon slags freudiansk koppling till sysselsättningsbegreppet. I kristid talar vi ju inte om arbetslösa i det här landet utan om sysselsatta och åtgärder.

Det märkliga är ju att man faktiskt bevisligen är mer anställningsbar om man är sysselsatt än om man är sysslolös. Som arbetslösa bör man underhålla sina nätverk, sin kompetens och sin arbetsmoral. Detta vet alla. Att göra det inom ramen för arbetsmarknadspolitiska insatser är OK, men att göra det genom frivilligarbete och på eget initiativ, det är inte lika OK.

Detta påminner mig om min försäkringskassehandläggare, när jag var långtidssjukskriven för några år sen. Hon ansåg att jag inte kunde behålla min sjukpenning om jag inte slutade vara kommunalpolitiskt aktiv. Att sitta som ersättare i en kommunal nämnd var liktydigt med att kunna börja arbeta, enligt henne.

Hon blev ganska mycket tystare efter mitt brev där jag konstaterade att det var intressant att hon vill frånta alla sjukskrivna en av våra mest grundläggande politiska rättigheter; att delta i belutsfattandet.

Många bloggare reagerar naturligtvis över detta. T ex Lisa Gemmel om konstaterar att alla inte är Blondinbella och tjänar pengar på sitt bloggande och Lussan som undrar varför just denna av alla artiklar inte är med bland artiklar att blogga om på Metrobloggen.
Albin Selin har ett konstruktivt förslag:

Sen föreslår jag att tväridioten på Metalls a-kassa som hittade på det här tar och byter plats och överlåter sitt överbetalda fackjobb till vår bloggare. Det måste vara bättre för nationalekonomin om folk som kan tänka arbetar.

Andra bloggare: Peter Andersson, Krassman, Kära blogg och Norberg.

Related Posts with Thumbnails
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , .
Detta inlägg är publicerat i Blandat och taggat , , , , , . Bokmärk permalink. Skriv en kommentar eller lämna en trackback: Trackback URL.

9 kommentarer

  1. Åsiktsförbud
    Skrivet 02 april 2009 klockan 20:00 | Permalink

    Bra inlägg tycker jag. För vad är det för skillnad på detta agerande och åsiktsförbud; alltså inte bara åsiktskontroll utan förbud att ge uttryck för åsikter, och alltså också upphävande av yttrandefrihet.

  2. Tomas
    Skrivet 03 april 2009 klockan 7:18 | Permalink

    Det är väl lite overkill att säga att våra friheter och rättigheter kringskärs av att Västtrafik har osmidiga biljettkontroller, tycker inte du?

    Likaså att yttrandefriheten hotas av ett handläggningsfel på a-kassan. Nog för att a-kassan är ohälsosamt sammanflätad med staten, men före dess att ett avtalsbrott (som ju detta rimligen måste vara) som det här är sanktionerat av staten så tycker jag att det är lite väl förhastat att vifta med yttrandefrihetsflaggan.

    Dock. Du har rätt i att handläggaren har fel och förmodligen borde bli av med sitt jobb, så inkompetent som personen verkar vara.

  3. Skrivet 03 april 2009 klockan 8:43 | Permalink

    @Tomas: Friheter och rättigheter kringskärs inte genom ett stort tydligt politikt program. När människors frihet kringkärs sker det ofta mer smygande, genom ett fokusskifte, en kulturförändring som påverkar litegrann på väldigt många områden.

    Vi kan bli av med våra friheter såsom har hänt historiskt på oika håll, om vi inte är uppmärksamma på när de blir mindre viktiga, ses som mindre värdefulla och skyddsvärda.

    Jag tycker mig se sådana tendenser i dagens Sverige i stort och smått. När människor inte uppfattas som kunder utan som potentiella tjuvar av ett trafikbolag, när vi inte längre behandlas som solidariska medlemmar i A-kassan utan som potentiella bedragare, när staten anser sig behöva avlyssna oss alla på oklara grunder.

    Jag ser inte någon av de två exemplen som jag och Marcus tog upp i dagarna som isolerade händelser. Enligt min mening är det en del av ett större mönster, där saker som en eventuell polisiär användning av PKU-registret, bevakningskameror, VAB-intyg på förskolan med mera ingår.

    Snart är vi misstänkta innan vi är medborgare oc ett sådant samhälle vill jag inte leva i.

  4. Tomas
    Skrivet 03 april 2009 klockan 11:07 | Permalink

    Jag håller med dig om tendenserna.. Och de andra exemplen som du räknar upp är allvarliga. Men jag vill hävda att rättigheter och friheter kringskärs antingen av staten, eller så är kringskärandet sanktionerat av staten (dvs att staten skiter i att upprätthålla våra rättigheter). Däremot har du ju rätt i att det sker på ett smygande vis, t.ex. genom att polisen inte skyddar restaurangägare mot utpressning, myndigheter gör nya tolkningar och riktlinjer, etc.

    Anledningen till att jag protesterar är att jag betraktar Västtrafik och A-kassan (i detta avseende) som företag som förmedlar tjänster åt frivilliga kunder. De enda sätt som de kan kringskära våra rättigheter på i den rollen är genom avtalsbrott med statens goda minne.

    Sen så medger jag att både kollektivtrafiken i Göteborg och A-kassan är lite luriga exempel. Det kanske inte är rätt att betrakta dem som jag gör här.

    Mannen med A-kassan blir på ett sätt rånad ifall han inte får upprättelse. Då ger jag dig rätt. Får han det så är saker fortfarande gott ställt på den fronten, och problemet var bara att en anställd på A-kassan var en idiot som gjorde fel.

    För att sammanfatta. Jag tycker att du har rätt men även att just dessa två exempel på rättighetskränkningar var tveksamma. Däremot så vittnar de ju om en förändrad attityd i samhället, något som är nog så allvarligt.

  5. Skrivet 03 april 2009 klockan 12:14 | Permalink

    Anledningen till att jag tycker att dessa två exempel inte är triviala är att A.kassan faktiskt inte är ett företag som tar hand om en kund i denna situation utan en utövande myndighet, ändå dyker det upp sådana här exempel hela tiden. Västtrafik i sin tur är faktiskt n kommunal verksamhet till stora delar betald över skattsedeln med ett särskilt ansvar för att behandla oss inte bara om kunder utan om medborgare/delägare.

  6. Tomas
    Skrivet 03 april 2009 klockan 13:15 | Permalink

    ”A-kassan är en riktig försäkring”, brukar det heta. Jag visste faktiskt inte att det var att betrakta som en myndighet. I min naivitet trodde jag att a-kassan ”bara” var en ekonomisk förening med anknytning till facken och kraftigt subventionerad av staten.

    Däremot skulle jag aldrig anse att Västtrafik skulle ha något särskilt ansvar gentemot mig bara för att de är betalda på skatt eller har kommunal anknytning. Det är naivt, tycker jag.

    Men jag får nog ge dig rätt ändå.

  7. Skrivet 03 april 2009 klockan 14:38 | Permalink

    De VAR en samling ekonomiska föreningar med anknytning till facken.

    Det har skett en del förändringar de senaste åren…

  8. Tomas
    Skrivet 03 april 2009 klockan 15:16 | Permalink

    Till det sämre förmodligen.
    Det är tur att den mänskliga kreativiteten är så stor, annars hade den väl kvävts för länge sedan.

    Den senaste tiden har jag fått en liten inblick i hur knasigt det faktiskt är ställt på arbetsmarknaden. Det är mycket man inte vet…

  9. Skrivet 03 april 2009 klockan 15:43 | Permalink

    Sant.

    Bland annat så kan väl det ”nya” datasystemet ses som en konsekvens av förändringen från självständiga försäkringskassor till en central organisation. Det kan man väl se lite hur man vill.

    Många ”förbättringar” blir det…

Skriv en kommentar

Din epostadress delas eller publiceras aldrig Obligatoriska fält är markerade med *

*
*

Du kan använda dessa HTML-taggar och attribut:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vill du infoga Youtube-klipp kan du använda: [youtube url=klippadress]
Klippadressen kan vara antingen adressen från objektkoden, eller adressen till klippets youtube-sida.

CommentLuv badge

  • Christian Engström, din röst i EU
  • bli medlem, förnya medlemskap
  • Arkiv

  • Kommentarer

  • Twingly Blog Search link:http://www.fridholm.net/ sort:published Nya länkar hit
  • Inlägg