Konsten att helt missa poängen

Ibland undrar jag över hur människor tänker?

Liza Marklund har en polare som heter Johan och har ett band som ligger på topplistan. Tyvärr har de inte gjort speciellt mycket stålar på sin framgång.

Liza Marklund: Träng inte ut våra musiker – Liza Marklund – Expressen.se:

> För att hitta nya marknader och verkligen få ut sin musik så sålde de in skivan exklusivt – till Coop, ungefär som Eagles gjorde i USA när de sålde in sin platta till Walmart.
>
> Och det här funkade som sagt – tidningarna skrev, tv erbjöd livespelningar och plattan hamnade på topplistan.
>
> Topplistan, säger jag, då måste ni ju sälja massvis med skivor
>
> -Den veckan vi låg på 13 plats sålde vi sammanlagt 379 exemplar, säger han.
>
> Jo, han upprepar antalet. 379 exemplar.
>
> Mer behövs alltså inte för att få en försäljningssuccé i skivbranschen i Sverige, år 2009.
>
> Däremot hände något annat intressant när skivan hamnade på topplistan. Den hittade verkligen sin publik – men inte den som betalade.
>
> Johan surfar runt och visar på ett par, tre olika fildelarsajter. Raskt räknar vi ihop över 80000 illegala nedladdningar av gruppens skiva. 80000
>
> -Jag är inte emot tekniken att ladda ner, men det här håller inte, säger Johan. Vi kommer naturligtvis inte att bli rika på det här, men det vore kul att få betalt. Än så länge ligger vi seriöst back med det här projektet.

Nu skall vi se…:

+ Hur faen kan man få för sig att skriva någon form av exklusivt avtal med en enda butikskedja år 2009?
+ Hur kan man ha åttiotusen lyssnare som är tillräckligt intresserade för att aktivt skaffa sig musiken, och trots det inte tjäna pengar?
+ Hur kan man tro att det är den fysiska plastbiten som skall säkra baconet?

Är det inte lite märkligt det hela, vi tycks prata om ett gäng musiker som inte riktigt fattat vad som hänt de senaste tio åren.

Till exempel har de missat exemplarframställningens död som födkrok. De har åttiotusen lyssnare, men får inte en spänn — och så kommer det fortsätta vara så länge de förlitar sig på samma affärsmodell som Elvis Presley gjorde på femtiotalet.

Hur kan man vara så kapitalt tappad bakom en affärsmässig vagn, att man inte utnyttjar det faktum att folk är intresserade av musiken till att få betalt? De kan sälja signerade plastbitar, häften med texter och bandbilder, inbjuda till donationer, se till att skivan kommer med i streamingtjänster, föra ett samtal med sina lyssnare och göra lyssnarna till fans genom att finnas där för dem. Blir de fans, så kommer de på konserterna, köper det signerade materialet och så vidare.

Det går med andra ord utmärkt att försörja sig, förutsatt att man är villig att ta reda på hur.

Istället vill man ha IPRED, ett avskaffande av förmedlarneutraliteten och gärna censurfilter liknande kinas för att försöka mota tillbaka kycklingen in i ägget.

Är det verkligen något att stå efter?

Vilket skall bli vårat Himmelska Fridens Torg? Kanske Medborgarplatsen? Eller varför inte Kungsträdgården?

Uppdatering: Ulf Hedlund har kollat av på vilka grundvalar Johan i artikeln ropar efter kinesisk censur. Läs det, det är hejdlöst roligt, eller sorgligt…

22 svar på ”Konsten att helt missa poängen”

  1. Enligt uppgift på Flashback ska bandet heta Stockholm Stoner.
    https://www.flashback.info/showpost.php?p=15752129&postcount=12301

    Det verkar stämma med info i följande artikel på DN, Stockholm Stoner feat. Mats Ronander säljer sin skiva på COOP.
    http://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/stockholm-stoner-feat-mats-ronander-stockholm-stoner-1.483175

    Några som har sökt efter Stockholm Stoner på olika fildelningssiter verkar dock inte ha hittat något alls.
    https://www.flashback.info/showpost.php?p=15752925&postcount=12303

    Så de där 80000 illegala nedladdningarna är väl bara en typiskt Marklund-lögn!

  2. Uhm. Jag tror att de där 80000 nedladdningarna hade genererat massor med sålda skivor om inte COOP vore typ det sista stället individer som använder Internet på den nivån skulle leta. Jag skulle då aldrig kommit på tanken att leta efter skivan på COOP om jag laddat ner den och känt att jag ville köpa den…

    Davids senaste blogginlägg.. Creative commons

  3. Hum. Skivan finns på cdon, med släppdatum 22 april. Så den går inte köpa ännu. Bandets Ilikesida har en länk till I-tunes, men jag skulle tusan inte ladda ner Itunes bara för att köpa en skiva, speciellt som jag är en av de få som fortfarande faktiskt vill ha en cdskiva.

    Det går att lyssna på dem på Ilikesidan, inte riktigt min grej. Jag tror att det som är mest likt det här som jag lyssnar på är Spock’s beard, Arena och liknande. Men det här bandet har inte en suck mot dom. Om någon annan faktiskt gillar dem kan jag rekommendera Spocks Beard och Jethro Tull. Speciellt Jethro Tull. Gåshudsmusik!

    Davids senaste blogginlägg.. Creative commons

  4. @MedborgareX: Den hade jag missat. Där ser man vad man kan komma på om man kollar lite.

    Iofs borde man kanske inte vara förvånad, men det skulle vara intressant att få höra Liza redogöra varifrån siffran 80000 kommer. Fast det förstås, det kan hon nog inte svara på av hänsyn till källskyddet — hon har väl bevisen i en kartong på vinden 😉 — sorry, jag kunde inte motstå…

  5. Jag har kollat bandets blogg på Ilike och Myspace. Med källan till de 88000 nedladdningarna i åtanke så tror jag inte att vi ska lasta bandet för Lisa Marklunds utspel, fann inte ett enda klagomål i stil med det Lisa Marklund pratar om.

    Ärligt talat, de verkar ju utnyttja Internet på ett mycket föredömligt sätt. Man kan lyssna på de flesta låtarna från senaste plattan på Ilikesidan i sin helhet även om det är spärrat att spara ner dem.

    Jag ska vara lite busig och försöka hitta ett sätt att kontakta bandet och göra dem medvetna om Lisa Marklunds artikel. Myspace kräver login för varje form av kommunikation…

    Davids senaste blogginlägg.. Creative commons

  6. Jag skickade det här mailet till studion som Stockholm Stoner länkar till som sin sida på deras Myspacesida, har någon ett myspacekonto kan de väl skicka det direkt till dom?

    Se den här artikeln om Stockholm stoner; http://www.expressen.se/1.1507028

    Om man tittar på den artikeln och sen läser detta blogginlägg; http://blog.brokep.com/2009/03/22/pr-experten-liza-marklund/

    Och sen kollar på Stockholm Stoners egna bloggar på Ilike och Myspace där det inte klagas någonting på nedladdning, så inser man snart att Liza Marklund utnyttjar Stockholm Stoners för sin egen politiska agenda. Något som definitivt skadat Stokholm stoners anséende i nätkulturen. http://fridholm.net/2009/03/22/konsten-att-helt-missa-poangen/

    Jag skulle uppskatta om ni ville vidarebefordra detta till bandet. Både
    Myspace och Ilike krävde att man startade ett konto där för att kunna
    skicka meddelanden.

    Davids senaste blogginlägg.. Creative commons

  7. David: Stefan med sugbloggen kommenterade hos mig och lämnade den här länken efter sig där Johan (som vi kan anta är dagens mest aktuelle Johan) skäller och skriver isär. Jag måste erkänna att jag har svårt att få grepp om vad han vill egentligen. Däremot kan jag ju säga att om han spelade i mitt band skulle jag sparka honom och byta lås på replokalen, för att han så grundligt grusat varumärket.

    Joshua_Trees senaste blogginlägg.. Veckans plattnacke v.12

  8. Jag mailade denna Johan.

    Mail 1:

    (Länk till Ulf Hedlund)

    Han förklarar väldigt bra att du gjort en tabbe. Det rör sig alltså om
    en hemsida som genererar falska sökresultat för att du ska klicka på de
    missvisande länkarna och komma till deras sida där de antagligen säljer
    något helt orelaterat.

    Mail 2, eftersom jag glömde signera det första:

    Ta det lungt som det står på Liftarens guide till galaxen med stora
    vänliga bokstäver.

    Jag kan sympatisera med dig. Det är inte lätt att hänga med i den
    digitala utvecklingen och förstå sig på snårigheterna på Internet. Liza
    Marklund borde ha förstått bättre dock.

    Jag tror inte att du ska vara så rädd för illegala nedladdningar dock.
    Jag var ett stort fan av Anime, japansk tecknad film. För bara några år
    sen släpptes mycket lite sådant i väst. Men det fanns fansubgrupper, som
    översatte, gjorde undertexter och lade ut på nätet. När filmbolagen som
    numera släpper anime hittade dessa animenedladdnings-siter fick de inte
    panik och försökte stänga ner dem, istället såg de att oj, det finns en
    marknad för det här, och började ta in massor med anime. Idag finns det
    mer anime i västerländska lagliga upplagor än det går att se under en
    livstid.
    Fansubgrupperna finns dock kvar, och de tillåts existera. När man som
    jag surfat på animemnedladdningssidor så kan man se ett nytt mönster, de
    animeserier som har flest nedladdningar, som är populärast, är de serier
    som illa kvickt snappas upp av filmbolagen i väst. De använder
    fansub-sidorna som ett slags gratis marknadsundersökning. Om inte en
    betydande del av de som laddar ner anime också köper den tror jag inte
    att denna uppenbara symbios skulle vara möjlig. Jag äger ett tiotal
    animeserier på DVD, som jag aldrig ens känt till om jag inte hade hittat
    dem och laddat ner dem på en fansubsida en gång i tiden. Illegala
    nedladdningar uppehåller alltså en laglig marknad, gör att den fungerar.

    IPRED är framlobbad av de stora medieföretagen. Den lagen verkar
    faktiskt mest handla om att göra folk så rädda att ladda ner så att inte
    ens de som lägger upp sin musik själva, så att det är lagligt att ladda
    ner den, laddas ner. Internet har gjort att privata aktörer, små
    aktörer, har en möjlighet att konkurrera med de stora aktörerna på ett
    sätt som inte var möjligt förut, precis på samma sätt som
    intresseområdet anime hittade en marknad med hjälp av fansubs.

    Lycka till.

    /David

    Davids senaste blogginlägg.. Creative commons

  9. @David
    Ytterligare ett anime fan här. Jag vet vad du menar, jag äger manga och anime för mer pengar än jag vågar tänka på… och jag gör samma sak, kollar fansubs när de kommer ut och ifall serien är bra så skaffar jag den på dvd om och när den blir licensierad.
    Men nu är jag fylld av ångest och paranoia… ska jag våga fortsätta ta hem fansubs av de serier jag är mitt uppe i eller vänta och hoppas att de blir licensierade någon gång framöver…? Jag minns den gamla ”goda” tiden när fansubs kom på videoband, och hur mycket lättare allt blev när fansub grupper delade sina filer via internet istället.

    Är det någon som vet hur man står med olicensierad, fansubbad, anime nu när IPRED är implementerad? Suck Håhåjaja… ångesten ger mig sömnsvårigheter…

  10. Jag håller med David och N- Jag köper också efter att ha sett dem och tyckt om…
    En fråga, är fansubbed olicensierad Anime laglig eller olaglig, om man tänker på Japansk ”anime bolag”?

    ”Är det någon som vet hur man står med olicensierad, fansubbad, anime nu när IPRED är implementerad?”

    Det vill Jag också veta!

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.