SD – institutionaliserad tankevurpa

dold agendaStoppa massinvandringen så blir det mindre brott.
Stoppa massinvandringen så får vi mer i pension.
Stoppa massinvandringen så får vi ett starkare försvar.
Stoppa massinvandringen så slår vi vakt om den offentliga sektorn.
Stoppa massinvandringensparar vi 30-40 miljarder per år.
Stoppa massinvandringen så….


Usch vad trött jag blir.

Erik Ullenhag debatterade med Jimmie Åkesson hos Aduktsson på TV8. Tyvärr spårade det ur, eftersom Erik gick i fällan att försöka kasta ruttna tomater. Att sedan Jimmie Åkesson inte var mer slipad än att gå i fällan och upprepa mantrat om invandring nästan oavsett fråga hjälper inte.

För att på lämpligt sätt utklassa SD i debatten, så måste man visa varför det är BRA med invandring. Man måste visa det ur ett moraliskt perspektiv, ur ett historiskt, ur ett ekonomiskt och slutligen ur ett samhällsdynamiskt.

Man måste läsa på siffror och sätta dem i kontext, så att man kan visa var SD:s resonemang brister. Först när man är beredd att göra det, så kan man visa att hela deras resonemang bottnar i känslomässig främlingsfientlighet inte i sociala, samhällsekonomiska och politiska realiteter.

Problemet med det sista är förstås att långt fler än de tre procent som röstat på SD knappast rörs i ryggen av sådana argument — möjligen gör det dem ÄN mer positiva till SD.
De är ofta samma människor som fryner på näsan när de hör persiska på bussen, samma människor som försöker t-a-l-a  e-x-t-r-a  t-y-d-l-i-g-t om någon har mahognyfärgat skinn snarare än rödbrusigt. Samma folk som trots att de förstår skillnaden mellan knutbyförsamlingen, livets ord och svenska kyrkan, tror att alla muslimer är fundamentalister — och att alla ”fundamentalister” springer omkring med sprängämnen virade runt kroppen samtidigt som de predikar sharia.

SD har relativt framgångsrikt tonat ner sin extremism. Det gör att alla de som är rädda – de som inte tycker om det nya i den kulturella smältdegeln – inte längre känner sig hindrade av rasist och naziststämplar.

##Invandring är bra!

Det går nästan inte att överdriva betydelsen av invandringen för Sveriges historiska utveckling från Europeiskt bakvatten, över stormakt och till välfärdssamhälle. Utan alla tyskar, italienare, fransmän, belgare, holländare, engelsmän, skottar etcetera som genom århundradena gjort sig ett hem här, skulle vi fått kämpa med näbbar och klor för att undvika total marginalisering. De har betytt hur mycket som helst för vår stålindustri, verkstadsindustri, glasindustri, textilindustri, militär, förvaltning, sjukvård, matkultur — ja snart sagt hela vår industri och kultur.

Vad får SD att tro att iranier, irakier, turkar, libaneser, palestinier, somalier, eritreaner, ryssar, makedonier, serber, albaner, bosnier, kroater, marockaner, chilenare, kubaner, kineser, koreaner, thailändare, filippiner med flera potentiellt skulle ha mindre att bidra med? Tycker de att det är dags för den kulturella frysboxen nu? Varför nu i så fall, varför inte redan på 12-1300 talet? Ooops, då skulle vi ju missat stormaktstiden, tänkte inte på det… Problemet med etnocentriker och xenofober är att de vill bevara något som egentligen aldrig funnits.

Det som är felet i svensk invandringspolitik enligt mig, är inte att vi tar in för många invandrare. Istället är felet att vi sätter upp för stora hinder för invandrarna att bli goda svenska samhällsmedborgare. Kostnaden för invandringen skulle vara marginell, om vi kunde få ut invandrarna i arbetslivet i princip så fort de kommer hit. Men istället för att stimulera så belägger vi närmast de nyinvandrade med yrkesförbud till dess de ”passerat nålsögat”.

Utslussningen i arbetslivet funkar mycket bättre i stater som USA — där så gott som alla kan spåra sina rötter någon annanstans. Det funkar till och med väsentligt bättre i Storbrittanien, med sin historia som nav i Commonwealth.
Edwar, en gammal elev till mig, sökte flera hundra jobb i Sverige. Det var jobb han ofta var i det närmaste överkvalificerad för. Hans svenska var utmärkt, fast bruten. Till slut gav han upp och flyttade till England, där han snabbt blev erbjuden inte ett utan flera jobb.

Vi är också väldigt känsliga för kulturella avvikelser, så heter du Yussuf istället för Josef så hamnar din platsansökan längre ner i högen. En väninna till mig, Meira, som är konstnär fick till och med rådet att byta namn för att få anställning på ett galleri — hennes iranska för och efternamn föll inte i god jord.

##En fråga om moral

Flyktinginvandring är inte ett spel med ekonomiska plus och minustecken. Oavsett om det kostar oss pengar eller om det lönar sig, så har vi en medmänsklig skyldighet att värna de oskyldiga som far illa i konflikter och under förtryck runt om oss.
Det är direkt obehagligt att vi flyttat upp ribban för asyl till en nivå som skulle göra Sergei Bubka stolt.
Vi klyver hår och relativiserar på ett sätt som urholkar det moraliska imperativet.

##Omkväde från 60-talet

Det är en total vanföreställning att invandrarna skulle komma hit och ta våra jobb. Den sagan bygger på idén att antalet arbeten är statiskt. Då glömmer man att en större befolkning innebär större konsumtion av varor och tjänster. Man glömmer också att många av de som kommer hit tillhör de mest handlingskraftiga — trots att vi verkligen gör vårt bästa för att desillusionera dem, så startar många företag.

Redan när jag växte upp, på sextio- och sjuttiotalet, hörde man det rapas upp: ”de kommer hit och tar våra jobb” — det var inte sant då, det är inte sant nu.

Invandrarna är en resurs, blir de en belastning så har vi oss själva att skylla. Då har vi demonstrerat att vi inte är kapabla att förvalta vårt pund.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

40 svar på ”SD – institutionaliserad tankevurpa”

  1. hur kan man säga att invandring är bra respektive dåligt?

    allt handlar om vilken omfattning det handlar om.

    invandring är ok upp till en viss gräns – låt säga en tredjedel av befolkningen. om däremot svenskar på allvar hamnar i minoritet så borde man ju ta sig en funderare om påståendet att invandring generellt är bra är sant.

    en intressant tanke/idé för framtiden vore att de som är positiva och älskar och propagerar för en fortsatt massinvandring också själva borde bekosta den. de som är emot det – ska inte betala en krona. verkar demokratiskt eller?

    skulle tro att till och med ni vänsterfolk då skulle visa
    er ”rasistiska” sida.

  2. Läs på historien lite bättre och använt lite av ditt sunda förnuft till att frambringa tänkvärda resonemang istället:

    Den invandring som har skedde till Sverige inom ramen medeltid – 1800 talet innfattade människor från ett kulturellt (kristet) närbesläktade områden. Sverige var under denna tid ett utvecklingsland, ungefär som Indien eller Kina är idag, med en stor potentiell industri- och handelsmarknad. Här fanns det jobb att erbjuda, likså en förmögenhet att tjäna. Svenska staten tog hit folk för arbete, inte för att de flydde från krig än mindre för att försörja dom (bidrag existerade inte på den tiden som känt är heller).

    Nationalsimen uppkom på 1800-talet, liksom nationalstaten. Mycket tack vare utbildning och ett skolväsendet så sammansvättsades invånarna som bodde i landmassa/kungariket Sverige och blev det vi betraktar som svenskar. Likså hände i de flesta andra Nord- och Västeuropeiska länder. Även om seder och kultur delades långt innan, dessa folk emellan.

    Den invandring som skedde på 1900-talet första och början på andra hälft var även den i huvudsak arbetskraftinvandring. Även om det kom folk från 2:an världskriget till Sverige så återvände dessa eller anpassade sig till nationalstaten Sverige.

    Den massinvandring som skett under de senaste årtionderna har helt andra grunder än arbete och flykt från krig. Dessutom är gargongen från media och många politiska partier att undertrycka nationalstaten Sverige, uppkommet på 1800-talet fast med ”rötter” (beträffande språk, kultur m.m) från 1000-talet. Med undertrycka menar jag att visa åsikter stämplas som inte anses vara inom ramen för vad som betraktas ”korrekt”. Ska det t.ex. inte gå att ifrågasätta vad som ska krävas för ett svenskt medborgaskap? Ska man inte få sjunga nationalsången eller bära den svenska flaggan utan att bli tittad snett på? Rasist och nazist är skällsord utan förankring som allmer används för att bestryka dessa icke korrekta männskors tankar och värderingar.

    Det är ett enda stort hyckleri, att mena att invandringen bara för med sig bra saker, likså säga att invandring bara för med sig dåliga saker. Men i nuläget är det senare en mycket tyngre ståndpunkt som stämmer med verkligheten. Det går inte att undgå de problem som finns i segregerade områden, de brott som begås, de bidragsystem som utnyttjas, de islamister som vill införa sina egna regler i Sverige.
    För mig är den en stor jävla skymf att svenska samhället ges bort gratis till kriminella och den svenska kulturen ska ses som nått fult som inte är värt att bevara.

    Demokrati och det svenska samhället är inte en rättighet för alla, hur än man vill det.

  3. ”Det går nästan inte att överdriva betydelsen av invandringen för Sveriges historiska utveckling från Europeiskt bakvatten, över stormakt och till välfärdssamhälle. Utan alla tyskar, italienare, fransmän, belgare, holländare, engelsmän, skottar etcetera som genom århundradena gjort sig ett hem här, skulle vi fått kämpa med näbbar och klor för att undvika total marginalisering. De har betytt hur mycket som helst för vår stålindustri, verkstadsindustri, glasindustri, textilindustri, militär, förvaltning, sjukvård, matkultur — ja snart sagt hela vår industri och kultur.”

    Vilken smörja. Detta ”argument” dyker upp stup i kvarten. Frågan är om nån är så dum att han tror på det. Hur det såg ut på 1600-talet har noll relevans för dagens situation.

    ”Vad får SD att tro att iranier, irakier, turkar, libaneser, palestinier, somalier, eritreaner, ryssar, makedonier, serber, albaner, bosnier, kroater, marockaner, chilenare, kubaner, kineser, koreaner, thailändare, filippiner med flera potentiellt skulle ha mindre att bidra med?”

    Gå in på BRÅ:s undersökning om invandrares och svenskars brottslighet så ser du ett mycket gott skäl.

    Resten är bara tom retorik, inte ett dugg bättre än Ullenhags smutskastning.

    PRoblemet är att SD-motståndarna underskattar SD. Dom som försvarar SD är i regel väl pålästa och kommer med fakta och argument medan ni bara häver ur er masa okvädingsord.

  4. @Daniel Ekman: Om invandring sköts på det sätt jag önskar, så skulle det snarare betala sig.

    Får vi som propagerar för invandring då ensamt dela på vinsten om det är så? Eller vill kanske de som är negativa vara med och dela på den kakan ändå?

  5. @SD: Så Sverige är nu så förträffligt att vi inte behöver några andra menar du?

    Sen anser jag att den mest revolutionerande och rationella manöver man skulle kunna göra, är att se till att folk får alla möjligheter att arbeta från dag ett. Istället för att som idag sättas i arbetsmässig karantän.

    Anpassning till nationalstaten Sverige… Jag anser att man, utifall man avser bosätta sig här, får acceptera svenska lagar och regler. Därmed inte sagt att man inte får försöka verka politiskt för att förändra, det får alla.

    Vad gäller svensk kultur, språk mm, så har jag skrivit om det — det anser jag vara en helt annan typ av fråga.

    Det finns som du påpekar problem idag. Jag anser personligen att de problemen handlar om att vi hanterat invandringen just som ett problem, snarare än en möjlighet och resurs.

  6. @Grue: Nationalisterna omhuldar en svenskhet som i själva verket är ett amalgam av en uppsjö olika kulturer. Vad är det som är inaktuellt eller ovidkommande i ett sådant konstaterande?

    Vad gäller BRÅ, så säger statistiken egentligen inget annat än att det inte är positivt för laglydigheten att växa upp/bo i ghetto.

    De SD:are jag personligen träffat och diskuterat med genom åren har snarare framstått som propagandamegafoner än som pålästa. De har kunnat alla argumenten, men inte förstått deras innebörd.

    Faktum att den mest pålästa invandrarfientliga diskussionsmotståndare jag mött hittills i mitt liv, inte var SD:are utan en nationalsocialistisk skinnskalle. Kul kille: bli nedslagen eller omkullpratad — välj själv.

  7. Marcus, du har helt rätt.

    Jag förstår inte varför vi hela tiden skall försvara det ”svenska”. Är man rädd för utländska influenser så är man bara otrygg i sig själv. Jag har bott utomlands (i tre olika länder) delar av min uppväxt och mer än hälften av mitt vuxna liv och det har gjort mig mindre svensk men definitivt till en bättre och mer komplett människa.

  8. ”Vad gäller BRÅ, så säger statistiken egentligen inget annat än att det inte är positivt för laglydigheten att växa upp/bo i ghetto.”

    Nej, invandrare är överrepresenterade även om man standardiserar med avseende på inkomst och utbildning. Läs själv.

    Ingen har sagt att kulturbegreppet är exakt. Men det innebär inte att tal om svensk kultur är värdelöst och tomt. Det gick ju t ex en programserie om svensk kultur nyligen med Fredrik Lindström och Peter Englund.

    Att det kom några valloner på 1600-talet, eller att ”alla är invandrare från början”, etc. gör definitivt inte att man inte kan tala om en svensk kultur.

  9. Nej visst kan man prata om svensk kultur. Faktum är att man om hundra år, när de nuvarande ”multikulturella” strömningarna införlivats i den ”svenska” kulturen, fortfarande kan prata om en svensk kultur. Inte exakt SAMMA svenska kultur som idag, men svensk lik förbannat.

    Poängen är att xenofobin och önskan om att bevara ”svenskheten” är en reaktionär illusion. Flytta dig själv tillbaka några hundra år, och jag betvivlar att du skulle känna dig hemma i den ”svenska” kulturen.

    Om jag sen får kommentera ”normaliseringen” så gäller den bara inkomst och utbildning. Den normaliseringen i sig visade på en tydlig minskning av ”överrisken”.

    Skulle man ta med faktorer som boende och socialt sammanhang, skulle det troligen minska ytterligare. Skulle man ta hänsyn till sådana saker som att ”svenskar” är benägna att misstänka invandrare i högre grad än andra ”svenskar”, skulle det antagligen minska ännu mer — etcetera, o.s.v till dess ”överrisken” blir ganska bagatellartad.

    Faktum är att till och med utan ”normalisering” så är överrepresentationen av män i brottstatistiken väsentligt värre än överrepresentationen av ”invandrare”. Vi kanske skall deportera alla män för att råda bot på det problemet? :mrgreen:

    Hela förutsättningen för BRÅ-diskussionen framstår för mig som uppåt väggarna. Problemet i brottstatistiken är inte att vi har för många invandrare, problemet är möjligen att vi misslyckats med integrationen. Eller vill du påstå att invandrare från ett antal OLIKA länder och kulturer ALLA är sämre än ”svenskar” på att för egen maskin skapa sig ett bra liv? Jag menar ett liv med bra och egen inkomst, bra boende, bra social kontext etcetera.

  10. ”önskan om att bevara “svenskheten” är en reaktionär illusion.”

    I många länder stöder man ursprungsbefolkningar (t ex samer) så att dessa kan behålla sin ursprungliga kultur. Kanske inte exakt som den var förut, men ändå så att väsentliga delar behålls. Bl a får de lära sig språket. Detta brukar ses som nåt progressivt – folk talar ofta om ”mångkulturalism” i dessa sammanhang, etc.? Tycker du att det också är ”reaktionärt”? Om inte, vad är skillnaden när det handlar om svensk kultur.

    ”Skulle man ta med faktorer som boende och socialt sammanhang, skulle det troligen minska ytterligare.”

    Det är inte på nåt sätt säkert, eftersom låginkomsttagare ofta har ett sämre boende också.

    Standardiserar man med avseende på inkomst får man nog en minskning, och standardiserar man med avseende på inkomst får man en minskning, men det betyder inte att det är givet att man får en ännu större minskning av standardisering med avseende på båda faktorerna.

    Vidare inbegriper denna statistik oproblematiska invandrargrupper. Om man bara räknar problematiska invandrargrupper från Afrika och Mellanöstern, etc., blir siffrorna betydligt högre.

    Män är överrepresenterade, ja, men det handlar inte om ”deportering”, det handlar om minskad invandring.

    För att man ska kunna tala om en misslyckad integration, måste man ha skäl att tro att integrationen skulle kunnat gå bättre; och ffa att den kommer att gå bättre i framtiden. Jag ser inget som tyder på några väsentliga förbättringar. Invandrare kommer även i fortsättningen att vara grovt överrepresenterade i brottslighets- och arbetslöshetsstatistiken. Det rimligaste svaret på det är att minska invandringen.

  11. Det finns ingen motsats mellan att vilja bevara kulturer och att angripa en förment ”svenskhet”.
    Att dokumentera och bevara dalaspelmän, nyckelharpa, svenska högtider, svensk matkultur, svensk historia etcetera är som jag ser det positivt. Det behöver inte på något sätt konkurrera med insikten om att samhällen och kulturer är föränderliga och att det i grunden är bra. Bara en kultur som vågar berikas har självsäkerhet nog att bestå.

    En väninna till mig som är från Israel deltar i den svenska kulturen med glädje och fröjd, men bevarar samtidigt väsentliga delar av sina egna rötter. Hennes söner får bådadera. Är det ett problem? Inte enligt mig.

    Överrepresentationen i BRÅ:s statistik ter sig för mig så förbannat ointressant i resonemanget kring invandringens omfattning. Det finns vissa grupper som har problem, det gäller att reda ut varför och vad man kan göra för att förebygga de problemen. Där stannar mitt intresse.

    Jag tror integrationen knappast kan skötas sämre än den gjort de senaste dryga två decennierna. I ivern att ”stänga grinden” har vi gjort det så svårt att på allvar bli en del av vårat samhälle att vi skjutit oss själva i foten. Innan en invandrare kan integreras skall den först utredas i ett par år. Diverse nålsögon måste passeras och under tiden är det periodvis svårt och periodvis närmast omöjligt att leva ett självständigt, egenförsörjt och fruktbart liv.

    Jämför nuvarande situation med arbetskraftsinvandringen på sextio och tidiga sjuttiotalet, innan oljekrisen — de familjerna kom in i det svenska samhället så fort att de idag är så gott som fullständigt assimilerade. De kom hit till jobb, de fick omedelbart egen försörjning, de bosatte sig ofta i typiskt ”svenska” områden och blev snabbt en del av det lokala sociala sammanhanget. Det var inte friktionsfritt, men det konstruerades inte problem artificiellt.

    Vi måste inse att om inte vårt samhälle skall förgubbas med sin nuvarande födslokvot på strax under två barn per familj, så måste vi få in nytt blod. Det är inte så att vi kan vara generösa och släppa in några människor, på längre sikt är det ren självbevarelsedrift — annars kapsejsar vår demografi.

  12. ”Att dokumentera och bevara dalaspelmän, nyckelharpa, svenska högtider, svensk matkultur, svensk historia etcetera är som jag ser det positivt. Det behöver inte på något sätt konkurrera med insikten om att samhällen och kulturer är föränderliga och att det i grunden är bra. Bara en kultur som vågar berikas har självsäkerhet nog att bestå.

    En väninna till mig som är från Israel deltar i den svenska kulturen med glädje och fröjd, men bevarar samtidigt väsentliga delar av sina egna rötter. Hennes söner får bådadera. Är det ett problem? Inte enligt mig.”

    Straw man så det stänker om det. Ingen har påstått att folk måste uppge t ex sina judiska seder. Den kvinnan tycks ju snarare vara ett praktexempel på det SD vill åt.

    Jag förstår fortfarande inte vad som är skillnaden mellan uppmuntrandet av samisk kultur och SD:s uppmuntrande av svensk kultur.

    Dock ska man komma ihåg att detta är en perifer fråga i jämförelse med invandringsfrågan.

    ”Överrepresentationen i BRÅ:s statistik ter sig för mig så förbannat ointressant i resonemanget kring invandringens omfattning. Det finns vissa grupper som har problem, det gäller att reda ut varför och vad man kan göra för att förebygga de problemen. Där stannar mitt intresse.”

    Jag är rädd att du i så fall inte kommer att kunna förstå hur SD:s väljare, och många andra som är kritiska mot invandringspolitiken, tänker. Jag kan inte heller se annat än att det är ett resultat av ett allvarligt försök att inte förstå.

    Resonemanget är mycket enkelt. Invandrare är överrrepresenterade i brottsstatistiken, speciellt vissa grupper. Alltså, om vi tar emot fler invandrare, kommer det att bli mer brottslighet. Alltså, vi ska inte ta emot fler invandrare.

    Jag är inte jätteinsatt i integrationspolitiken men dina påståenden är ju inget annat än löst tyckande. Arbetskraftsinvandringen på 60-talet är inte på nät sätt jämförbar med den nyare invandringen. Sen finns det grupper som kom redan på tidigt 70-tal som chilenarna som haft problem.

    Kom med konkreta förslag på hur det skulle kunna gå väsentligt bättre framöver.

    Det sista: det där är ett helt annat argument: att vi behöver arbetskraft. I så fall handlar det hursomhelst om helt andra grupper än dom vi tar in nu, så det argumentet är knappast relevant för om vi ska stänga slussen från Irak, etc. Dessutom, idag har vi arbetslöshet och har knappast behov av arbetskraftsinvandring annat än möjligen i mycket speciella sektorer. Sån har inget att göra med dagens massinvandring..

  13. @Grue: Det blev en dublett, och jag tog bort den första — missade jag någon skillnad får du hojta till.

    Om det var en straw-man jag tog till där var det omedvetet, får be om ursäkt isf. Det jag var ute efter är att jag upplever en fientlighet mot det mångkulturella. Att kulturen blir mer mångfasetterad upplever inte jag som ett problem, men jag upplever att diskussionen om det multikulturella samhället gör det till ett sådant.

    Allt uppmuntrande av kultur är positivt så länge det inte är repressivt.

    Resonemanget som skall spegla SD-väljarna har ett felslut inbyggt. Det blir som ifall en roddarförening som klarar sig bra i tävlingar med fyra roddare, men sämre i tävlingar med åtta roddare, skulle komma till slutledningen att de bör plocka bort några roddare ur åttaårorsbåtarna för att lyckas bättre. Problemet är väl snarare att de åtta roddarna inte fungerar tillräckligt bra ihop?

    Konkreta förslag?
    Nå. Öppna gränserna helt och kräv i gengäld att de som invandrar utan tydlig flyktingstatus invandrar till arbete snarare än bidrag.

    Ett mindre stimulansbidrag under en kort tid är väl rimligt, och normal socialhjälp om något händer som ställer hela skiten på huvudet — men i grund och botten ett krav på eget ansvar och försörjning. Snabb inslussning i gängse försäkringssystem som till exempel a-kassa minskar också samhällets inblandning i deras trygghet.

    För rena flyktingar så har vi valt att acceptera vissa medmänskliga hänsyn. Det kan till exempel röra sig om speciella omständigheter som fysiska och psykiska skador.
    Målet även för denna grupp bör vara att de så fort det överhuvudtaget är möjligt skall integreras till normala samhällsmedborgare med samma rättigheter och skyldigheter som alla andra.

    Arbetslöshet kanske vi har i viss mån, men den är för det första på väg ner och vi ser redan tendenser inom vissa områden till rekryteringssvårigheter. Dessutom är en hel megageneration av fyrtiotalister på väg att pensioneras.

    Sen vänder jag mig mot begreppet massinvandring — vaddå mass?

  14. ”Det jag var ute efter är att jag upplever en fientlighet mot det mångkulturella.”

    Om jag ska vara ärlig så tycker jag inte SD:s snack om ”svenskhet” är deras starkaste gren (även om mycket av kritiken mot denna del också är överdriven). JAg tror på en liberal stat där mänskor behandlas lika oavsett var de kommer ifrån. Därför är jag emot SD:s förslag om att göra det svårare att bygga moskéer än kyrkor, men är tio gånger mer emot det rådande PK-etablissemanget som inte dömer ut hets mot folkgrupp-straff mot folk som diskriminerar vita, utan bara gör det mot ”vit rasism”. I Sverige idag diskrimineras svenskar och även om SD har brister hoppas jag att deras framsteg kan råda bot på det.

    JAg förstod inte riktigt roddarexemplet. Min poäng är enkel: man ska inte ta hit folk som med stor sannolikhet kommer att ställa till problem. Det är också en strategi många länder använder sig av. Få länder har ju så stor invandring som Sverige.

    Vad gäller dina integrationsidéer tror jag också att mer arbete och mindre bidrag är centralt men även om man kan förbättra saker kan man aldrig göra det enkelt att komma från ett helt annat språk och en helt annan kultur till Sverige. Det kommer oundvikligen att bli problem, speciellt om det kommer många samtidigt. Vi kan integrera folk, men inte om dom kommer i sina massor (!) som nu.

    Flyktingar, visst, men för det första har Sverige tagit emot mycket fler än dom flesta andra och har gjort sin del för många år framåt. För det andra tycker jag att det är bättre att hjälpa alla som har det svårt i deras hemländer än att hjälpa ett fåtal som råkat kunnat ta sig hit.

  15. Ang. ”vit rasism”, eller ”omvänd rasism”:

    Om vi skulle kalla alla blonda människor ”kritskallar”, så kan du iskallt räkna med att de blonda förr eller senare kontrar med ”kolhuven” eller någon liknande fyndighet.

    Jag hörde en skojig historia om ett homosexuellt punk-par som blev utstirrade av en gubbe när de kysstes i en tågkorridor i början av åttiotalet. En av dem vände på huvudet och blängde på publiken och utbrast ett drypande: ”Jävla hetero!”

    Det är väl klart som fan att du får omvänd rasism om folk känner sig segregerade, nedvärderade och allmänt föraktade. Eller tar du själv sånt liggande?
    Därmed inte sagt att det är OK, för det är ett förbannat oskick och hjälper inte nån.

    Inte heller tror jag på kvotering och liknande förmyndarfasoner. Jag tror att det gör mer skada än nytta. Undantaget om det är fråga om ett medvetet och frivilligt val från en företagares sida, då kan det fungera.

    Ang. problematiska grupper:

    Jag gillar inte generaliseringar, och att döma ut vissa folkgrupper som ”ställande till problem” innebär precis just det — människor är individer.

    Jag gillar inte heller mätande av hur många flyktingar man tar emot jämfört med andra. Man kan konstatera att de andra inte i samma utsträckning tar sitt ansvar och försöka påverka dem, men det är inte samma sak som att själv stänga grinden.

    Ang. ”massinvandring”:

    Vi har ett invandringsöverskott på sisådär 5-25000 per år om jag inte är helt felinformerad. 2002 slogs rekord i invandringsöverskott med 31000 personer (SCB). Det inkluderar alla nationaliteter.

    Skulle vi bara försöka kompensera för fyrtiotalisternas utcheckning från arbetsmarknaden under den närmaste tioårsperioden skulle vi behöva engagera varenda arbetslös, varenda nyutexaminerad och varenda invandrare med ett överskott liknande 2002.

    Vår katastrofala integration är med andra ord katastrofal på mer än ett sätt.

  16. Jag pratade om hur lagen, myndigheterna och etablissemanget funkar, inte om invandrarna. I den mån invandrarna är rasistiska så beror det till stor del för att det mer eller mindre påbjuds av såna som Mona Sahlin som säger ”jag hatar allt genuint svenskt”. Fatta vilket sjukt yttrande det är.

    I övrigt tror jag inte att vi kommer längre. Tack för den här gången.

    /Grue

  17. Det här var så bra skrivet att jag får gåshud! Allt det jag försökt formulera i diskussioner med xenofobiska knäppgökar säger du fast bättre! Tack så mycket!

  18. ja du hur kan man jämföra dåtidens hårt arbetande valoner me dagens invandrare,ja kan dela upp dom för dig om du vill,persier e ett hårt arbetande folk,araber e de inte sommalier e de inte,en viss del av kurder e de,kristna som bor i syrien e ett hårt arbetande de vill säga assyrier. kristna i libanon,då går vi över till euoropa,kroater jobbar stenhårt,kristna i turkiet,vänder vi igen,albaner helt värdelösa på o jobba dom vill inte,kan fortsätta hur länge som helst,o du ja lovar ja kan ta fram statestik på 20min som skulle kunna intyga detta…….

  19. @tommie ahlm

    Du menar: hur kan jag jämföra dagens invandrare med dåtidens hårt arbetande valloner, italienare, skottar, holländare, tyskar, finnar, balter, polacker, spanjorer och alla andra som hittade hit när globen var större än idag och invandringen därför mer lokal.

    De som idag kastar skit på araber, somalier, albaner, gambier med flera, är av samma skrot och korn som de som för trettio-fyrtio år sedan myntade begrepp som spaggar och kräker. Samma kategori som rynkade på näsan åt polacker, balter och finnar. Finnarna var i långa stycken ett andra klassens folk i Sverige och attityderna stank lång väg.

    Idag är européerna broderfolk, och få skulle på allvar ifrågasätta deras närvaro i Sverige — möjligen undantaget albaner och liknande från det fragmentariserade balkan.

    Men visst, du är välkommen att plocka fram statistik som ”intygar” att vissa är mer arbetsskygga än andra… Se i så fall till att den inte består av lösryckta siffror tagna ur kontext utan att det finns ordentliga referenser så att man kan bedöma vederhäftigheten i materialet.

    Min personliga erfarenhet säger mig att de som hittat en plats inte är arbetsskygga. Jag har jobbat direkt eller indirekt med folk från Turkiet, Iran, Irak, Pakistan, Indien, Saudiarabien, Marocko, Libanon, Israel, Eritrea, Etiopien — bara för att nämna Mellanöstern och Afrika. I shit you not: att jag har så pass bred erfarenhet beror på att jag jobbade timmar på diverse ställen under studietiden och att jag senare jobbat i diverse utbildnings- och utvecklingsprojekt. Den genom alla tider hårdast arbetande, och mest ambitiösa kollega jag träffat, var en tjej från Eritrea.

  20. jo du tar upp Eritrianer dom har ingen pratat om i denna blogg,om de nu e afrikaner vi pratar om så va de ju ändå somalier ja tog upp,finns 15000 i sverige o 600 som e registrerade jobbande o de e bara makabert nästintill barockt att du ska försöka försvara detta de e en dålig procent måste ja säga men du bor väl på lidingö eller på söder så du missar nog verkligheten tror jag………..

  21. Bor varken på Lidingö, Söder, eller ens i Stockholm. Har dessutom ett minihotell som hyr ut genomgångsboende till myndighet 50 meter från min ytterdörr, så åtminstone två somaliska familjer stöter jag på så gott som dagligen.

    Om något, så visar statistiken att vi är jävligt dåliga på två saker: 1) Att släppa in folk i samhället. 2) Att ställa krav.

    Eritreaner lever för övrigt nästan vägg i vägg med somalierna, det är bara den lilla ministaten Djibouti mellan dem. Så medan de inte är samma, så får du det att låta som om situationen är väsensskild.

  22. vägg i vägg kan göra en markant skillnad min vän så e de bara kan ta fram fakta om hur många eritrianer vi tagit in o hur många som jobbar kan lova dig att de e en avsevärd skillnad på dessa så kalllde grannar………

  23. Suck…

    När en större mängd eritreaner flyttade in i Uppsala, där jag bodde för ett par decennier sedan, så gick tongångarna på samma sätt som med somalierna nu. Om tjugo år kommer somalierna vara en del av samhället, då kommer det vara något annat folkslag som betecknas som arbetsskygga och främmande för den svenska kulturen.

    Ingenting nytt under solen.

  24. hehehe du menar alltså att eritrianerna funnits mycke längre i sverige än somalierna deeeeee va makabert mängden kanske men inte gruppen tycker du ska läsa på lite…naiv de e va du e,,,

  25. Nej nu missförstår du mig.

    Jag pratade om en specifik grupp eritreaner, den i Uppsala och reaktionerna på den gruppen. Dessa kom i samband med oroligheter mellan Eritrea och Etiopien, i mitten av 80-talet om jag inte minns fel.

    Den ökade invandringen av somalier torde väl vara en aning nyare, eller? Slutet av 90-talet mellan tummen och pekfingret. Rätta mig om jag har fel.

    Sen tycker jag vår integrationspolitik stinker som en soptipp, så det gör saker och ting svårare — men det är en annan fråga.

    Vill du på fullaste allvar påstå att somalier som grupp/folkslag/kultur är mer arbetsskygga än andra? Känner jag lukten av rasbiologi här, eller är det bara så att vårt västerländska kulturarv skulle vara överlägset? 😛

  26. bra något vi e överens om soptipp e ett milt ordalag,måste påstå att de e skillnad undantag finns naturligtvis men i grupp ja de påstår jag.finns andra grupper med,ja jobbar som arbetsledare så ja har en viss erfarenhet vill ja säga,

  27. Fast jag är inte så säker på att våra invändningar mot integrationspolitiken ser likadana ut… 😀

    Nå vad gäller gruppers egenskaper, så kan jag gå så långt som att medge att övergången från en kulturell verklighet till en annan kan skapa illusionen av vissa egenskaper hos gruppen.

    Anta till exempel att ett antal hårt arbetande, men lönnfeta och kontoriserade svenska stadsbor plötsligt förpassades till ett typiskt agrarsamhälle. Övervägande delen av de färdigheter de använt många år att lära in är nu värdelösa. Dessutom får de veta att hela det normsystem de tagit för givet är fullkomligt ogiltigt i det nya samhället, mannens roll, kvinnans roll, uppfostran etcetera. Även med bästa vilja i världen, så krävs en hel del tid och kraft för att överbrygga den klyftan — men att överbrygga den är absolut inte omöjligt.

    Den enda måttstocken vi har på hur det skulle gå för svenskar i den situationen är mer än sekelgammal. Men när svenskar utvandrade till ”Amerikat” så var det ofta hela samhällen som utvandrade och skapade minisveriges på andra sidan pölen. Det var för övrigt accepterat så länge man i gengäld accepterade den amerikanska konstitutionen och andra gruppers rätt att göra likadant.

    Poängen är att det är skillnad mellan illusionen om vissa egenskaper hos en grupp, och de faktiska egenskaperna hos varje individ i gruppen. Dina somalier, som du så gärna vill nedvärdera, kommer från en helt annan typ av samhälle. Det tar några år att anpassa sig, förutsatt att det finns en fungerande integrationspolitik. Ju större kulturell brytning, desto längre och tuffare är anpassningsprocessen.

  28. måste ja påpeka att de va inte enbart detta folkslag som ja skulle kritisera som att ja inte skulle gilla dom som folkslag,nu e de så att ja går mycket på fakta o statestik,va som e deras bakgrund i deras hemländer e fullständigt ointressant i mina ögon,tycker de e ganska lustigt vi lever i demokrati men så fort nån säger va dom tycker så brister de,handlar om att vilja o anpassa sig,när en asiat tex ifrån kina kommer till sverige så tar de i snitt 4månader får dom o smälta in i samhället,medans för ett annat folkslag då tar en hel livstid, måste säga att ja tror de handlar om vilja,tex en somalisk familj får ut 22000 brutto om dom har 4barn alltså mer än en svensk polis brandman svensk i utlandstjänst,måste säga att de e barockt,,,skulle vi ha en folk omröstning om våran invandra poletik så måste ja säga att de skulle komma till 1200 alltså kvoteringen inte 68000 som de e idag om året…….

  29. Än en gång så handlar det inte om hur många vi tar in, utan hur vi hanterar de vi tar in.

    Jag anser nog att det vi måste göra är trefalt:

    1) Belägg inte folk med yrkesförbud när de kommer hit. Även om de är här tillfälligt, så är det bara positivt om de själva hittar en utkomst. Kan man försörja sig själv, så kan man till och med betraktas som arbetskraftsinvandrare snarare än bedömas utifrån asylprövning.

    2) Våga ställa krav. Språktjosan från folkisarna är som jag ser det ett slag i luften, men att ställa samma typ av krav på invandrare som man gör på de egna medborgarna är inte mer än rimligt. Det minskar också uppdelningen i vi och dom, eftersom det sticker i ögonen på många att alla inte bedöms efter samma regler.

    3) Slutligen så finns det en intressant aspekt av USAs traditionella sätt att hantera lojalitetsfrågan. Vill man bosätta sig där så får man svära in sig. Jag är inte säker på att det är en vettig idé för Sverige, det är väldigt amerikanskt. Jag tror däremot att det skulle vara bra att vara närmast övertydlig i att man som boende i landet bör ha klart för sig vilken sida av mackan smöret är på…

  30. se där ja jag håller me dig fullständigt,men observera mängden spelar roll, jag vill absolut inte att de bara skulle finnas svenskar i detta landet skulle vara jätte tråkigt men vi måste kunna ta hand om dom vi tar in,o de gör vi absolut inte…

  31. Nej jag tror ”mängdproblemet” totalt sett är ett verkligt pseudoproblem. Att diskussionen hela tiden landar i mängd snarare än metod, har naturligtvis att göra med att diskussionen är infekterad. Det blir lätt pajkastning eller diskussion kring om somalier är lata eller inte, om alla brott skulle upphöra om vi slängde ut invandrarna eller inte, och annat utbyte av respektive fördomar.

    Men en sak som kan irritera mig, är att villkoren för debatten sätts av extremerna. Det är svårt att diskutera konstruktivt med någon som har inställningen att: ”jag har inget emot invandrare, alla borde äga en…”, eller för den delen inställningen att alla som ser problem överhuvudtaget är rasister.

    För egen del kommer jag att tänka på en utsaga av en fiktiv politiker i en bok jag läste. Han var gammal boxare och rätt krass och handfast. Hans teori om problem var att det är som att tappa balansen när man springer över krossat glas: Antingen så bromsar man och försöker hejda fallet. Då kanske man kan begränsa skadan, men skada sig kommer man. Eller också så springer man fortare för att försöka ta sig förbi glaset innan man faller. Misslyckas man gör det ont, men lyckas man, så kanske kan man till och med återfår balansen. Hans egen preferens var att accelerera.

    Om invandringen är fri, men inte kravlös, så är det för mig som att accelerera sig förbi problemet.

    Vi slipper hårklyverier om vem som skall skickas hem till dödshot och tortyrceller och vem som är sympatisk och ömkansvärd nog att få stanna.
    Vi slipper komplicerade och krångliga regelverk om när man får integrera sig i samhället, börja arbeta och bli svensk.
    Vi slipper rätts- och papperslösa som inte vågar söka läkare eller låta sina barn gå i skolan — och som kan utnyttjas som nattstädare på macdonalds av mindre nogräknade städfirmor.

    För att en sådan strategi skall fungera så måste det ställas en del motkrav. Krav som till exempel att endast asylsökande har rätt till särbehandling, andra invandrare har självförsörjningsplikt till dess de är bofasta och integrerade som andra svenskar — eller att brott som föranleder mer än administrativ bot (som med andra ord går till domstol) leder till omedelbar och i många fall permanent utvisning, eventuellt efter det att straffet verkställts.

    För mig är det som att ta sig ur moment 22-situationen, som är vår nuvarande integrationspolitik, genom att göra ett gordiskt hugg.

  32. vill se verkligeheten lite:)ekonomin i detta hur mycket ska man jobba får att hela släkten ska få gratis läkarvård tandläkarvård dagisplats etc etc vilka ska kraven vara,straffas man ska bli utvisad direkt eller var går gränsen?e de rimligt att sverige tar in mer än tyskland,frankrike,england,ska vi ta tag i problemen eller bara låta resten sv europa skyfla över problemen på sverige,va vill sverige??va e vi ute efter??beröm ifrån usa??amnesty??ska vi kanske börja ta hand om våra gammla som byggt ut detta land??nä sveriga ska vara hymant mot våra gäster,polishögskolan säger,vi måste rygga på reglerna för invandrare vi får inga sökande,jo invandrare kan komma in om dom begått mindre brott,hehehe skrattretande,för 3årsen va de otänkbart o de ska vara IDAG med makabert må ja säga,våra politeker skapar oro o sen undrar dom varför,,,,,,,,

  33. Det blir svårt att svara bra eftersom jag upplever att du blandar igen…

    Jag anser att vi skall skita högaktningsfullt i vad Tyskland, England, Frankrike och USA tycker om vår immigrationspolitik. De får lösa politiken som de önskar, så löser vi det som vi önskar. Förhoppningsvis kan vi komma med en lösning som fungerar så pass bra att den inspirerar andra, men dit är det en bit.

    Ett grundproblem med idén om fri arbetskraftsinvandring är att det svenska ”folkhemmet” är inrättat på ett sätt som lägger över ansvaret för det egna välmåendet på samhället (någonannanism). Det är iofs en annan fråga, men det skapar undringar om var gränsen går för att få del av alla välfärdssystem.

    Den frågan har jag inte ett entydigt svar på, utom att grundläggande mänsklighet fortfarande bör vara ett riktmärke — förslag som till exempel att utesluta papperslösa från vårdapparaten är bara grymt och meningslöst.

    Däremot finns som jag ser det två sorters invandrare.

    Den ena sorten är asylsökande. Att få asyl kräver att det finns en hotbild och/eller ett tydligt förtryck mot den egna personen eller familjen. En sådan person eller familj är inte rimlig att skicka tillbaka oavsett om de är kapabla att försörja sig själva när de kommer hit. Då gäller mer traditionell flyktingpolitik med stöd i den mån det behövs — med målet att se till att flyktingen blir en aktiv och fungerande samhällsmedborgare. Anhöriginvandring kan även det bli aktuellt, för att inte i onödan splittra familjer.

    Den andra sorten är arbetskraftsinvandring, där ingen skillnad bör göras mellan folk och folk — oavsett om ursprung är i närområdet (utanför EU, eftersom annars fri rörlighet redan gäller) eller från långtbortistan. När personen/familjen kommer hit, så förutsätts att de skall försörja sig själva. Trygghetssystem som a-kassa, f-kassa etcetera finns tillgängliga förutsatt att man är skattebetalare och betalat samma avgifter och följt samma regler som infödda svenskar. Som skattebetalare har man också tillgång till sjukvård, socialvård och dylikt. Kan man inte försörja sig själv och faller ur systemen, så riskerar man uppehålls och arbetstillstånd — kanske inte dag ett, men relativt snabbt. Principen är att man kommit hit för att jobba och skapa sig ett liv här, och att man arbetar sig in i samhället till dess man är fullvärdig medborgare. Tuffa puckar, men å andra sidan utan nålsöga i passkontrollen, två år på flyktingförläggning eller plats i flyktingstatistiken.

    Jag tror personligen att den som klarar att komma hit, skaffa egen försörjning och ta ansvar, bara är en positiv kraft för Sverige. I praktiken kommer dessa vara med och hjälpa till med försörjningen av våra gamla och svaga.

    Vad gäller regler för polisskolan o.dyl så skall krav sättas utifrån yrkets verkliga behov — men inte utifrån konstruerade behov som effektivt utelåser alla som inte är män, har svenska som modersmål till tredje generation, heter Svensson och väger 85 kilo muskler. Som polis skall man mycket väl kunna heta Yussuf, Meira eller Ali, ha svenska som andraspråk (fast väl fungerande), vara kvinna eller man eller mitt emellan — förutsatt att man som person kan fungera väl i sin yrkesroll.

    Vad gäller att ta hand om våra gamla, så är vår demografi ett större problem än alla andra problem tillsammans. Vi är helt enkelt för många gamla i förhållande till antalet aktiva arbetande skattebetalare. Proportionerna går dessutom åt fel håll, så antalet äldre jämfört med antalet arbetande kommer bara att öka. DET om något, är ett argument FÖR arbetskraftsinvandring.

  34. om ja ska hoppa direkt till sökning till polishögskolan så fick ja inte något bra svar av dig,tror inte de e nån som vill att de bara ska vara svenska män som väger 85 kilo o inte kan räkna till hundra:)men dom e tvungna o rygga på reglerna för att få in nysvenskar,alltså e du svensk o kille mellan 21-40,då heter de ostraffat annars har du ingen tillstymelse av chans att komma in, men invandrare då kan du vara mindre straffad tycker de diskrimminiring åt andra hållet,lättare svenskaprov osv,De e som o säga att kvinnliga sökande brandmän ska få en lättare docka i livräddartestet i bassängen.Jag va tillsammans med en iransk tjej i 3år så ja vet va invandrare kan få gå igenom,men de jag lärde mig av henne försöker man tillräckligt så kan du komma in i de svenska samhället……..

  35. Klart som f-n att samma regler skall gälla för gammalsvenskar som för nysvenskar när man söker till polishögskolan. Men förutsatt att lika gäller, så ser jag inget hinder att man ser över svenskaprovet för att se om det är rimligt och har med faktiska verkliga behov från kårens/skolans sida att göra.

    Diskriminering ”åt andra hållet”, som du uttrycker det, tror jag är kontraproduktivt — det skapar bara aversioner och gör det inte lättare för nysvenskar att komma in på samma villkor som gammalsvenskar.

    Var det tydligt nog? 😉

    PS. Skriv inte i ”http://fridholm.net” som url/uri, det är inte ett obligatorisk fält, utan bara ett sätt för de som har egen sida att ”länka hem”. DS

  36. no abla:)ha de bra du verkar vara en insatt kille,tänker inte jätte olika:)

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.